VERSLAG: In Flames - 10/11 - Effenaar

VERSLAG: Stefan Zegerius

In Flames - 10/11 - Effenaar

De Zweedse Gothenburg heeft eind jaren 80 en begin jaren 90 zijn opmars gemaakt. In de jaren die erop zullen volgen zijn bands als At The Gates en Dark Tranquillity een grote inspiratiebron geweest voor talloze melodische deathmetal bands. Vanavond mag een van de pioniers uit het genre, In Flames, laten zien waarom zij nog altijd als voorbeeld dienen.

Het tevens Zweedse en uit Helsingborg afkomstige Black Temple is de uitverkorene support act en mag het publiek opwarmen.

Helaas fungeert de band voornamelijk als achtergrondmuziek. De uiterst saaie en misplaatste hard rock lijkt het publiek weinig te boeien. De matige humor, waar met name zanger Jonas zelf erg hard om moet lachen, in combinatie met de statige muziek zorgt voor een stroeve set en daarmee helaas geen opwarmer voor het hoofdprogramma.

Gelukkig wordt al snel duidelijk dat een band als In Flames eigenlijk geen opwarmer nodig heeft. De intro 'Jester's Door' is al interessant genoeg om iets bij het publiek los te maken. Met de openingstrack 'Everything's Gone' is iedereen om. Het geluid staat ook direct perfect afgesteld, waardoor er alleen maar wordt uitgekeken naar het verloop dit optreden.

De tour waar de band zich momenteel in bevind is niet ter ere van een nieuw plaat. Dit betekent een volle set met 'Greatest Hits'. Het eerste half uur bestaat voornamelijk uit werk van de laatste twee albums, welke live vele malen beter uit de verf komen dan op de plaat.

Hierop volgt een rollercoaster van klassiekers als 'Pinball Map', 'Only For The Weak' en 'Food For The Gods'. De lichtschermen die In Flames gebruikt sluiten perfect aan bij de muziek. Met name bij het eerste nummer van de encore, 'Cloud Connected', wordt dit mooi toegepast. De band sluit de avond af met 'My Sweet Shadow' en heeft daarmee iedereen getrakteerd op een prachtige en gevarieerde set.

In Flames bewijst nog steeds aan de top te staan van de Zweedse deathmetal. Eerder week is bekend gemaakt dat drummer Daniel Svensson de band gaat verlaten na deze tour. Er zal zorgvuldig worden gezocht naar een waardig vervanger, waarmee deze band nog jaren voort kan. Dit concert voldoet aan alle verwachtingen en In Flames mag spoedig terugkeren met een nieuwe drummer en een nieuw meesterwerk.

GARY CLARK JR. - 11/11 - PARADISOGary Clark Jr. stond twee dagen achter elkaar in een uitverkocht Paradiso....

NICOLAS JAAR - 8/11 - DOORNROOSJE Nicolas Jaar draaide een memorabele dj-set aan elkaar. Lees hier ons verslag!