VERSLAG: Unknown Mortal Orchestra - 20/09 - TivoliVredenburg

VERSLAG: Wouter Braaksma

Unkown Mortal Orchestra

De laatste keer dat ik Unknown Mortal Orchestra (UMO) zag was ook in Tivoli, maar dan aan de Oudegracht. Dat was net na het album 'II' en hing van gitaarjams aan elkaar die soms het evenwicht verloren en in de dikke echo's van frontman Ruban Neilson duikelde. Met het nieuwe album 'Multi-love' op zak worden voor de band nieuwe paden bewandeld als funk, soul en een likje disco. Neilson die vooral als gitaarheld fungeert krijgt hierbij een minder prominente rol zo lijkt, nu synthesizers volop aanwezig zijn. De schuchtere psychedelica nerd gooit het dus over een andere boeg met de derde plaat. Daarom is het des te interessanter hoe dit live klinkt in de Pandora.

De grote aanwezigheid van synthesizers probeert Unknown Mortal Orchestra live op te vangen door vierde man Quincy Mcrary achter de toetsen. Het zorgt er jammer genoeg voor dat er maar één gitaar uitbarsting van Neilson komt tussen het nieuwe 'The World Is Crowded' en oudere 'So Good At Being In Trouble'. Het samenspel hierbij tussen de drummer en Neilson, de controlfreak, is een genot om naar te kijken én te luisteren. Neilson is de baas over zijn gitaarpedalen en weet precies wanneer hij een knop moet bijstellen om chaos te voorkomen binnen zijn effecten.

De toevoeging van de vierde man zorgt er wel voor dat UMO strakker en gelaagder klinkt. Het heeft net wat meer om handen dan de soms kille gitaarsound van vroeger. Hierdoor liggen de nummers gemakkelijker in het gehoor en dat zie je terug in de reacties van de mensen in de zaal. Het catchy disco-baslijntje tijdens 'Can't Keep Checking My Phone' laat de houterige heupjes wiebelen. 'Ur Life One Night' klinkt fris. Doordat ook de oudere nummers met z'n vieren worden gespeeld blijft het één geheel, maar mist het vaak de spanning van de jams van vroeger.

Het is goed om te zien dat Ruban Neilson zich beter lijkt te voelen binnen de viermansformatie. Haast mensenschuw stond Neilson solo na solo uit zijn Mustang te persen in de Oudegracht. In de Pandora duikt hij zelfs het publiek in tijdens 'Stage or Screen'. 'Multi-Love' is niet alleen een transformatie van het geluid van Unknown Mortal Orchestra op plaat, zeker ook live dompelt het kwartet zich in een soulvol warm bad van psychedelica. En dat bad lijkt voor Neilson in ieder geval prettiger.

SUFJAN STEVENS 23/09 KONINKLIJK THEATER CARRÉWie zegt dat een muzikant een rode draad in zijn repertoire hoort te hebben,...

MIKA - 22/09 - HMH Een show van Mika staat ons te wachten op dinsdag 22 september in Heineken...