VERSLAG: Nile - 10/09 - Doornroosje

VERSLAG: Bas van Poppel

Nile + Suffocation + Bloodtruth + Truth Corroded

Wanneer bevestigd wordt dat Nile en Suffocation samen naar Doornroosje komen begint menig brutal deathmetal liefhebbers hart al sneller te kloppen. Al bij de aftrap van de Australische opener Truth Corroded staat de zaal vol. Levendig is het echter nog niet. Met de naar koektrommel klinkende snare drum en de naar de achtergrond verdreven gitaarpartijen weet de band de zaal maar moeilijk warm te krijgen.

Het Italiaanse Bloodtruth sluit muzikaal beter aan bij de hoofdacts van de tour. Deze brute deathmetalband heeft al aardig wat podiumervaring opgebouwd, maar net als bij hun voorgangers lijkt er iets te missen. Het 'in your face' gehalte, de agressie in deathmetal, is weinig aanwezig.

Ballen. Suffocation heeft ze wél. De Amerikaanse muur van geluid onder leiding van invalzanger Ricky Myers krijgt de zaal binnen no time aan het moshen. De band heeft niets nieuws te presenteren, maar heeft meer dan genoeg werk om een dik uur op te teren. Bijzonder is de show niet, maar technisch staat de band als een huis.

Onbetwiste hoofdact Nile staat te spelen voor iets minder publiek. De aanhang van Suffocation lijkt te zijn afgetaaid. Voor Karl Sanders & gezelschap boeit het niet, ze presenteren hun nieuwe plaat What Should Not Be Unearthed op de ontspannen wijze die we gewend zijn van de band. Het nieuwe werk gaat een duidelijke stap terug naar de deathmetal roots van de eerste albums, waarbij ander werk wat meer tussenpauzes en opbouwende lijnen bevat. Nile is een streling voor het oor, en maakt zijn status als één van 's werelds betere technische deathmetalbands wederom waar.

STEEN - 11/9 - DE HELLINGSteen is blut, en daarom moet je z'n cd kopen. Maar om z'n cd te willen kopen...

U2 - 08/09 - ZIGGODOME Na zes jaar afwezigheid staat U2 weer in Nederland. Een verslag van de...