VERSLAG: Stephen Marley - 11/08 - Melkweg

VERSLAG: Karst Jaarsma

Stephen Marley

Stephen Marley is wellicht de drijvende kracht achter de Marley broers. Hij produceerde verschillende albums binnen de familie en zijn eigen platen zijn ijzersterk. Stephen zijn meest recente plaat Revelation Pt. 1 – The Root Of Life stamt alweer uit 2011. Inmiddels hebben de eerste singles van de opvolger het levenslicht gezien. Een sterkere nadruk op de dancehall en hiphop valt daarop te verwachten. Vanavond komt Stephen Marley een voorproefje geven van zijn nieuw ingeslagen richting.

Er staat ook een nieuwe generatie klaar om het geluid van Bob Marley in ere te houden. De zoon van Stephen Marley, Jo Mersa Marley, staat in het voorprogramma. De zanger is 24 jaar oud. Jo Mersa leunt wat meer tegen de dancehall aan dan zijn vader. Dankzij een pop georiënteerde zangstijl houdt hij het midden tussen Damian Marley en Bruno Mars. De live versie van ‘Sunshine’ heeft alle potentie om een zomerhit te worden.

Bij Stephen Marley zelf hoor je vervolgens duidelijk dat de band op de zanger ingespeeld is. Waar bij Jo Mersa de band nog duidelijk de zanger ondersteunde, is het hier een solide geheel. Met ‘Punky Reggae Party’ staat het reggae feest meteen als een huis. Uiteraard passeren er vanavond vele Bob Marley covers de revue. Tussen de overwegend makkelijk meezingbare liedjes is het fijn dat er ook ruimte is voor een minder bekende zoals ‘Punky Reggae Party’.

Het zijn echter niet alleen covers die gespeeld worden. Het solo werk van Stephen kan op net zo veel bijval rekenen. ‘No Cigarette Smoking (In My Room)’ heeft dat heerlijke gevoel van een broeierige zomernacht. De achtergrondzangeres krijgt hier ook goed de ruimte om te zingen. Verderop in het optreden valt ook op hoe soulvol de stem van Stephen Marley is. De zanger benadert dan het geluid van de grote soulzangers.

Het gedachtegoed van Bob klinkt vanavond goed door in het optreden van Stephen Marley. Het aftreden afdoen als een simpel eerbetoon aan zijn vader is echter te kort door de bocht. Het sociale bewustzijn klinkt door in zijn nummers en moeiteloos valt de hiphop, reggae en soul samen. Dat hij afsluit met een swingende ‘Could You Be Loved’ valt te verwachten, dat een paar minuten daarvoor het kippenvel over je rug loopt tijdens het intieme ‘Made In Africa’ is de verrassing die maakt dat Stephen Marley zelf een groots artiest is. Afgaand op de eerste singles van de nieuwe plaat wordt ook deze weer een hoogtepunt van het Marley oeuvre.

THE KIK & FRIENDS - 08/08 - CONCERTGEBOUWThe Kik en een eerbetoon aan Paul McCartney

BAD RELIGION - 9/8 - MELKWEG Huisvaders, punkrock legends of gewoon oude knarren in het vak, Bad Religion...