VERSLAG: Flogging Molly - 28/07 - Melkweg

VERSLAG: Francis Pronk

Uitverkochte Melkweg voor Flogging Molly

Zaterdag stond de band nog op de Zwarte Cross. Op dinsdagavond is het tijd voor een clubshow in de Amsterdamse Melkweg. Het is lang geleden dat Flogging Molly een clubshow deed, dus het is niet vreemd dat het helemaal uitverkocht is.

Flogging Molly bestaat uit: Dave King (zang, akoestische gitaar), Bridget Regan (viool, tinwhistle), Dennis Casey (elektrische gitaar), Matt Hensley (accordeon), Nathen Maxwell (bas), Bob Schmidt (mandoline, banjo) en George Schwindt (drums). Hun mix van traditionele Ierse muziek, gecombineerd met de energie en intensiteit van punk/rock, hebben al vele harten veroverd. Ondanks hun vele Ierse invloeden komt de band trouwens gewoon uit Los Angeles. Flogging Molly brengt veel enthousiasme vanavond. Vanaf minuut één is het raak en barst het feest los. Van een droge concertvloer is geen sprake meer. Bier en zweet vliegt door de lucht en op de voorste rijen ontstaan de eerste pits.

Stel je een strand voor met een kampvuur, waar piraten om het vuur dansen en meelallen met muziek. Deze muziek is Flogging Molly. Of stel je een voetbalwedstrijd of pub crawl voor, waarbij alle bezoekers/klanten hun favoriete drinkliederen uit volle borst meezingen. Zo is een Flogging Molly show het beste te omschrijven.

Vele favorieten zoals ‘Drunken Lullabies’, ‘Devil's Dance Floor’ en ‘What's Left Of The Flag’ worden luidkeels meegebruld. De band heeft ook een handvol nieuwe songs in de aanbieding. We krijgen zelfs een preview van hun aankomende nieuwe album. ’Guns Of Jericho’ wordt goed ontvangen. Flogging Molly fans zijn zo te zien een toegewijd en luidruchtig stelletje. Ze slaan de armen om elkaar heen, iedereen is vrienden en proost met elkaar en ze doen met álle nummers mee, ook al kennen ze de nieuwe nog niet.

Frontman Dave King (53) heeft een goed vermogen om het publiek te vermaken. Zo herkent hij twee volwassen fans die van kinds af aan trouwe aanhang van de band zijn en een fan in een AC/DC t-shirt krijgt met regelmaat leuke anekdotes naar zijn hoofd geslingerd.

Van hun meest recente album ‘Speed ​​of Darkness’ (uit 2011) spelen ze onder meer ‘Saints & Sinners’ en ‘Present State Of Grace’. Laatstgenoemde spelen ze vanavond voor het eerst tijdens deze tour. ‘Rebels Of The Sacred Heart’ zet aan tot een complete chaos. De nog steeds blije en bezwete menigte vormt een kring en er ontstaat een steeds grotere moshpit.

De vele meezingers gaan erin als koek. De titanen van de Ierse punk weten moeiteloos het publiek voor zich te winnen op een doodgewone dinsdagavond. Dave King belooft het publiek volgend jaar terug te komen. Dit moet je een keer meegemaakt hebben!

BAD RELIGION - 9/8 - MELKWEGHuisvaders, punkrock legends of gewoon oude knarren in het vak, Bad Religion...

JOHN BUTLER TRIO - 30/07 - PARADISO Na twee optredens vorig jaar kwam het John Butler Trio terug naar Paradiso....