VERSLAG: KISS - 18/6 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Kiss in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 22 foto's.

Bekijk de KISS - 18/6 - Ziggo Dome foto's

VERSLAG: Marco Vlot

KISS - 18/6 - Ziggo Dome

Kiss bestaat 40 jaar en viert dat door de wereld rond te reizen. Natuurlijk wordt Nederland niet overgeslagen, dus vanavond strijkt het circus neer in Amsterdam. De Ziggo Dome is grotendeels gevuld met wat oudere mannen gehuld in Kiss-shirts. Sommigen van hen hebben hun gezicht ook nog zwart/wit geschminkt als de mannen van Kiss. De gezichten van de bandleden zijn inmiddels iconisch te noemen en niet meer uit de popcultuur weg te denken. Daarnaast zijn er verrassend veel kinderen aanwezig. Liefde voor Kiss is blijkbaar iets wat generatie op generatie wordt doorgegeven.

Kiss staat bekend om de waanzinnige shows, en ook vanavond stelt de band daarin niet teleur. Naast een indrukwekkende hoeveelheid vuurwerk, rook, lasers en confetti zijn er ook de capriolen van de bandleden, ondanks dat ze al wat op leeftijd beginnen te raken. Het drumstel van Eric Singer beweegt omhoog en omlaag, en als er even ruimte is om een stok te gooien aarzelt hij niet. Gene Simmons spuwt vuur en bloed en Paul Stanley zweeft door de zaal om op een draaiend podium een nummer tussen het publiek te zingen. Tussen de nummers door zweept hij het publiek op, en ondanks dat de kans groot is dat hij iedere avond hetzelfde zegt, moet je wel een enorme cynicus zijn wil je door deze overdaad aan show niet meegesleept worden.

En oh ja, er wordt ook nog muziek gemaakt. Kiss heeft een hoop hits, en daarvan worden er vanavond een groot aantal gespeeld, van opener ‘Detroit Rock City’ tot afsluiter ‘Rock and Roll All Nite’. Dan blijkt dat de stem van Paul Stanley inmiddels wel wat slijtage vertoont. Dit wordt pijnlijk duidelijk bij de hoge noten in ‘I Was Made For Lovin’ You’. En we horen dat Gene Simmons een beduidend betere zakenman is dan bassist. Desondanks kan dit de pret van de vele trouwe leden van de Kiss Army niet drukken. Alles wordt luidkeels meegezongen.

Voor het optreden roept een stem door de zaal “you wanted the best, you got the best!” Over het muzikale aspect van de show is dit statement discutabel, maar wat het geven van een show betreft zijn er weinigen die het publiek zodanig geven wat het wil als Kiss.

FOTOGRAFIE: Bart Notermans

12
Kiss foto KISS - 18/6 - Ziggo Dome Kiss foto KISS - 18/6 - Ziggo Dome Kiss foto KISS - 18/6 - Ziggo Dome Kiss foto KISS - 18/6 - Ziggo Dome Kiss foto KISS - 18/6 - Ziggo Dome Kiss foto KISS - 18/6 - Ziggo Dome Kiss foto KISS - 18/6 - Ziggo Dome Kiss foto KISS - 18/6 - Ziggo Dome Kiss foto KISS - 18/6 - Ziggo Dome Kiss foto KISS - 18/6 - Ziggo Dome Kiss foto KISS - 18/6 - Ziggo Dome Kiss foto KISS - 18/6 - Ziggo Dome

12

THE GELDERS ORKEST / WENDE SNIJDERS - 24/06 - PARADISOTijdens de Summer Symphony Sessions smelten popmuziek en klassieke muziek...

ISRAEL VIBRATION - 17/06 - PARADISO Reggaegroep Israel Vibration staat al sinds de jaren ‘70 aan de top van...