VERSLAG: Eric Burdon & the Animals - 25/05 - Paradiso

VERSLAG: Francis Pronk

Eric Burdon & The Animals

Eric Burdon, de oprichter en zanger van de legendarische band The Animals, is terug in Paradiso. Zijn carrière bestaat bijna 50 jaar, dus een goede reden om ons land weer eens te bezoeken!

Begin jaren zestig zorgde The Animals met vele andere bands dat er een ware losbarsting ontstond in de Britse muziekscene. The Rolling Stones werd geclassificeerd als de "bad boys" van de Britse invasie, de leden van The Animals waren de helden van de rock & roll. De huidige Eric Burdon & The Animals line-up bestaat uit Billy Watts (gitaar), Red Young (keyboards), Terry Wilson (bas), Tony Braunagel (drums) en Wally Ingram (percussie).

Burdon krijgt een daverend applaus wanneer hij het podium betreedt, gekleed in een pak en zonnebril. Hij gedraagt zich fysiek als een oude man op het podium (hij is immers al 74), maar zijn stem is nog jong. Hoewel de jaren een paar rimpels hebben toegevoegd aan de gezichten en Burdon's kapsel getransformeerd is in een kroon van stekelig wit haar, is de tijd in de muziek stil blijven staan.

"I heard this place was a church. Let's take it over", aldus de zanger. Dit gebeurde, en hoe! De 74-jarige zanger geeft het publiek precies wat het wil: de hits, waaronder WAR's 'Spill The Wine', 'We Gotta Get Out Of This Place' en traditioneel folknummer 'The House Of The Rising Sun'. Laatstgenoemde tijdloze nummer raakt je tot in je ziel. Ook mondden vele nummers uit tot een uitgebreide jam. Burdon begon in 1971 aan een succesvolle solocarrière en speelt vanavond o.a. 'Bo Diddley Special' en 'River Is Rising', beiden afkomstig van zijn solo album ''Til Ur River Runs Dry'.

De menigte is nog niet klaar om naar huis te gaan. Eric en zijn mannen ook niet. Ze komen maar liefst twee keer terug voor een toegift. Allereerst de cover van bluesheld John Lee Hooker 'Boom Boom Boom', gevolgd door hit 'It's My Life'.

Hij krijgt het nog steeds voor elkaar om een beestachtige show te geven. Hoeveel mensen van zijn leeftijd kunnen dat zeggen? Eric Burdon, onze favoriete excentrieke opa van de Britse invasie!

DIR EN GREY - 27/05 - EFFENAARNa vier jaar afwezigheid is Dir En Grey weer in Nederland. De Effenaar kreeg...

K'S CHOICE - 24/05 - TIVOLIVREDENBURG De enige show van deze tour van K's Choice in Nederland is op zondag 24 mei...