VERSLAG: Daniel Norgren - 09/05 - Tolhuistuin

VERSLAG: Karst Jaarsma

Daniel Norgren

De Zweedse artiest Daniel Norgren wordt langzaam door steeds meer mensen ontdekt. Dit jaar bracht de artiest alweer zijn vijfde album uit. Met Alabursy op zak stapt de zanger voorzichtig over naar zalen van een groter formaat. In Amsterdam bezoekt hij de Tolhuistuin en verkoopt deze uit. Groningen en Nijmegen worden ook aangedaan. In het najaar komt Norgren nog terug voor optredens op Best Kept Secret en Welcome To The Village.

Bij aankomst valt alereerst de honky-tonk piano op. Een instrument die je eerder in een goede western verwacht. Het is eerst wel even schrikken voor de liefhebbers van de rauwe bluesstem van Norgren in combinatie met zijn sterke gitaarwerk. Sfeervol begint Norgren het optreden met enkele minuten instrumentale muziek waarbij er naast de piano ook een orgel bespeeld wordt. Zodra hij de eerste noten van ‘Lonely Girl’ inzet zijn de sceptici echter meteen overtuigd. Het kleingehouden pianowerk in combinatie met de van emotie doorspenkte stem van Daniel Norgren boeit meteen. De band plaatst net op de goede momenten de juiste accenten. Alsof het hier om een tweeluik gaat loopt het nummer rechtstreeks door in het prachtige 'If You Look At The Picture Too Long’.

Naarmate het optreden vordert wordt de gitaar wat vaker opgepakt. Hoogtepunt is daarbij het gedeelte waarop Daniel Norgren begeleid wordt door een staande bas en drummer. Het trio speelt een steengoede rauwe bluesmix. ‘Moonshine Got Me’ wordt uitgerekt over wel twintig minuten. Dit wordt afgewisseld met enkele nummers die een grote buiging naar The Band maken wanneer gedrieën tegelijk het refrein zingen. Als Norgren er ook nog een mondharmonica bij pakt hoef je je ogen maar even te sluiten om te denken met Neil Young te maken te hebben.

Wie Norgren alleen van CD kent, zal het stembereik van deze Zweedse singer-songwriter gemakkelijk onderschatten. Norgren heeft een soulvolle bluesstem die je live grijpt en van een ongekend bereik is. Dit in combinatie met zijn boomlange, nonchalante vertonen geeft het optreden extra oprechtheid. De afwisselend emotionele en rauwe muzikale begeleiding maakt Daniel Norgren letterlijk een ruwe diamant. Het laat ook zien waarom deze muzikant langzaam maar zeker meer zieltjes wint. Norgren heeft alles in zich om boven het maaiveld uit te steken en nog een lange carrière tegemoet te gaan zien.

SPLEAN - 12/05 - MELKWEGIconische band Splean bezoekt vanuit Rusland voor het eerst Nederland....

AC/DC - 05/05 - GELREDOME AC/DC is weer eens te zien in Nederland. Op Bevrijdingsdag nogwel. Het kan...