VERSLAG: Tokio Hotel - 21/3 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Tokio Hotel in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

VERSLAG: Anjelica Hollen

Tokio Hotel – 21/03, TivoliVredenburg

Rond 2008 was Tokio Hotel even een van de grootste bands van Europa. De Duitse tiener-rockband scoorde een enorme hit met ‘Monsoon’ en bouwde een grote schare fans op. Wekenlang lagen meiden voor de arena’s waar de band optrad en overal waar ze kwamen werden ze door hysterie achtervolgd. Dit resulteerde in een noodgedwongen pauze van zo’n vier jaar. Maar eind 2014 is de band terug met een nieuw album, een nieuwe look en vooral een compleet nieuwe sound. Synthesizers en Pet Shop Boys achtige zanglijnen staan centraal op ‘Kings of Suburbia’.

Hun ‘Feel It All’ club-tour is het eerste deel van een uitgebreide wereldtournee ter ondersteuning van dit album en zo’n 900 fans telden 85 euro neer om de Kaulitz tweeling en bandleden Gustav Schäfer en Georg Listing zaterdagavond te zien optreden in TivoliVredenburg. Tevens het eerste optreden in Nederland sinds ze vijf jaar geleden in de Rotterdamse Ahoy stonden.

De band wilde met hun nieuwe geluid duidelijk een imagoverandering maar de taferelen buiten zijn hetzelfde als jaren geleden. Tientallen meiden in slaapzakken en foliedekens zitten omsingeld door afval al sinds vroeg in de ochtend voor de deuren van de Utrechtse zaal. Ze hebben al die jaren trouw gewacht op de terugkeer van hun idolen. En rond 19:00 wordt hun wachten eindelijk beloond.

Gekleed in een lange gouden cape en met een koon op zijn hoofd verschijnt Bill Kaulitz op het podium. Openingsnummer is ‘We Found Us’, van het laatste album en dit zet meteen de toon voor de avond. Vrijwel de gehele setlist bestaat uit nummers van dit nieuwe album, tevens het eerste album dat enkel in het Engels is uitgebracht. De nummers worden gecombineerd met tracks van ‘Humanoid’ uit 2009. Hierop maakte de band ook al gebruik van elektronische invloeden en deze nummers passen daarom goed in het geheel. Het eerste oude nummer dat voorbij komt is Rescue Me, dat net iets harder wordt meegezongen dan voorgaande nummers.

Het moet gezegd dat de band hun fans niet zomaar 85 euro heeft laten neertellen. Er is geïnvesteerd in een grote productie. Er is confetti, een rookpistool en een indrukwekkende lichtshow. Ook maakt de band creatief gebruik van een half-doorzichtig doek dat soms voor het podium neerdaalt. Hierop worden mooie kosmische projecties afgespeeld die een magisch effect creëren tijdens de ballads ‘Invaded’ en ‘Run Run Run’.

Daarbij laten Gitarist Tom Kaulitz en Georg Listing vanavond grote muzikaliteit zien door naast gitaar en bas ook afwisselend drums, keyboards en synthesizers te bespelen. Met zijn vieren produceert de band een enorme muur aan geluid. Bill Kaulitz heeft zijn kenmerkende zwarte haren afgeknipt en geblondeerd, maar is nog even extravert als altijd. Tijdens de show zingt hij alleen, maar hij compenseert dit met zo’n 5 kostuum-wissels (veel goud, glitter, kleur en plateauzolen) en zijn enthousiasme.

Het enige Duitstalige nummer van de avond is ‘Durch Den Monsun’, dat alle fans weer even mee terugneemt naar waar het allemaal begon, en wat ook meteen het hoogtepunt van de avond is. Want het blijft jammer dat de band hun Duitse roots achter zich heeft gelaten omdat daarin toch hun charme lag, maar ze hebben met deze productie een goede formule gevonden om de nieuwe nummers en hun nieuwe stijl tot leven te laten komen. Op het podium staat een ervaren, professionele band. Het is jammer dat er in Utrecht waarschijnlijk maar weinig mensen aanwezig zijn die de band nog niet eerder zagen, want Tokio Hotel zet een overtuigende, muzikale en originele show neer.

FOTOGRAFIE: Melanie Marsman

Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 21/3 - TivoliVredenburg Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 21/3 - TivoliVredenburg Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 21/3 - TivoliVredenburg Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 21/3 - TivoliVredenburg Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 21/3 - TivoliVredenburg Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 21/3 - TivoliVredenburg

PAUL SIMON & STING - 22/03 - ZIGGODOME Paul Simon en Sting hebben hun bands samen gevoegd voor een tournee....

STEEL PANTHER - 17/3 - 013 Flashende dames, opblaaspiemels, (iets te) strakke broeken en een hoop rock &...