VERSLAG: St. Paul & The Broken Bones - 09/03 - Paradiso

VERSLAG: Karst Jaarsma

St. Paul & The Broken Bones

In de Verenigde Staten beginnen St. Paul & The Broken Bones al een steeds sterkere merknaam te worden. Langzaam raken daar de grotere zalen uitverkocht. Naast het aangename album Half The City, geproduceerd door Ben Tanner van de Alabama Shakes, zijn het vooral de zinderende live shows die St. Paul zo sterk maakt. De heren bewezen hun kwaliteit afgelopen jaar reeds op Into The Great Wide Open, maandag stond de band voor de eerste keer in onze hoofdstad.

Het gezelschap opent vanavond met een instrumentaal nummer. In de Amerikaanse stijl van Booker T. & The MGs zorgt dit ervoor dat je helemaal in de stemming komt voor zanger St. Paul. Na enkele minuten komt de blanke muzikant met zijn kenmerkende bril het podium opwandelen. Hij ziet er niet uit als een standaard soul zanger, vanaf de eerste noten wordt het tegendeel echter bewezen.

St. Paul zingt, schreeuwt, gilt en fluistert al zijn emoties er uit. Elke noot is precies juist geplaatst. Tussendoor vliegt hij het podium over terwijl zijn voeten in hoog tempo danspasjes uitvoeren. De geest van grote soulsterren als Solomon Burke, Otis Redding en Al Green waait duidelijk door Paradiso. Dat blijkt ook uit de enkele covers die van deze artiesten gespeeld worden. Nummers die moeiteloos aansluiten bij het eigen werk. Meest verrassend is de soulcover van ‘Fake Plastic Trees’ van Radiohead dat klinkt alsof het altijd geschreven was met Otis Redding in het achterhoofd.

St. Paul, of Paul Jeneway zoals de zanger echt heet, komt uit Alabama. Deze staat is ook de thuislocatie van de wereldberoemde Muscle Shoals studio dat bepalend was voor het geluid van artiesten als Aretha Franklin, Percy Sledge en Otis Redding. Dit geluid leeft voort in St. Paul & The Broken Bones. De band opereert als een muziekmachine waarbij elke noot precies goed geplaatst wordt. Dit sluit naadloos aan bij het enthousiasme van zanger Paul Jeneway. Paul die danst, zingt en bereikt de hoogste noten schijnbaar moeiteloos. Elk onderdeel van dit feest is tot in de nopjes perfect uitgevoerd en Paul staat als een priester voor het publiek. Wanneer iedereen al volledig is weggeblazen, komen de heren terug voor een tweede toegift. Met een cover van ‘Try A Little Tenderness’ laten ze zien dat vergelijkingen met andere artiesten eigenlijk geen eer aan doen. Jeneway legt de emoties zo diep in het nummer en explodeert in de finale tot zulke grote hoogten dat duidelijk is dat hier dé nieuwe soulster van de 21e eeuw staat!

JOE BONAMASSA - 10/03 - KONINKLIJK THEATER CARRÉMaar liefst vijf dagen zal Joe Bonamassa Koninklijk Theater Carré plat...

USHER - 04/03 - ZIGGO DOME Usher The UR Experience in Ziggo Dome. Support act: Nico & Vinz