VERSLAG: Wampire - 14/12 - Paradiso

VERSLAG: Mabel Zwaan

Wampire

In november 2013 was het flink worstelen om de bovenzaal van Paradiso binnen te komen, Wampire speelde en werd als één van de grotere beloftes bestempeld. Zondag 14 december, ruim een jaar later, speelt Wampire in diezelfde zaal. Maar dit keer was het eerder een mission impossible om niet vooraan te staan tussen de krap 40 aanwezige. Waar ging het mis? Toegegeven: Wampire is niet de beste bandnaam ooit. Het schetst een plaatje van Edward Cullen met dyslexie, gestalkt door tienermeisjes. Maar zijn ze daarom minder? Absoluut niet.

Dat er niet veel mensen kwamen opdagen werd, gelukkig voor die arme jongens, ruim gecompenseerd door de enthousiaste, fangirlende hipsters in de zaal. Ze luidden de avond in met 'Spirit Forest', een gouden oude. Het oude werk van de plaat Curiosity is perfect te onderscheiden van de nummers van pas uitgebracht album Bazaar. Daar waar elk nummer van Bazaar een magisch riffje of een pakkend refrein, in het gunstigste geval beiden, in een donker pop jasje heeft gestoken daar hebben de Curiosity nummers nog een zekere chaotische onrust over zich.

Onze Wampires weten hier de perfecte balans tussen te vinden. 'The Hearse', een verward nummer over een mislukte foto shoot, werd net zo krijsend ontvangen als 'Wizard Staff'. Deze is zo smooth, slick en hitgevoelig dat hij op het nieuwste Arctic Monkeys album zou kunnen staan. Bij het laatste nummer, hun zogenoemde ballad 'People of Earth', ploft het publiek neer op de grond. De sfeer was er eentje om niet snel te vergeten, evenals hun echt ontzettend goede concert. Dus ik ga ze bij dezen de nieuwe The Rolling Stones, Nirvana, Radiohead, Arctic Monkeys, Iron Maiden en Dotan noemen. Misschien komen jullie dan wel.

TOP 2000 IN CONCERTDinsdag 16 december was Ahoy Rotterdam het decor voor Top 2000 In Concert.

NOVASTAR - 14/12 - TIVOLIVREDENBURG Voor de tweede keer dit jaar tourt Novastar in Nederland en stond ook voor de...