VERSLAG: Bryan Adams - 8/12 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Bryan Adams in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Bryan Adams

Hoewel nieuwe albums van Bryan Adams in Canada nog steevast op nummer één belanden, lijkt recent werk van de Canadese zanger in Europa op minder respons te kunnen rekenen. Tracks Of My Years is ons land vrij stilletjes gepasseerd. 2014 is ook het jaar waarin Reckless haar dertigste verjaardag viert. Het album bestormde met zes singles de hitlijsten en Bryan Adams vestigde zijn naam er definitief mee. Dit jubileum voert de Canadees naar de Ziggodome.

Deze plaat vormt in de eerste helft van de show ook de rode draad. Helaas niet in chronologische volgorde. Met ‘Reckless’, afsluitend nummer van de plaat, als opening is de toon gelijk gezet. Na eerdere akoestische optredens, is Bryan Adams nu gekomen om een klassieke rockshow neer te zetten. Stevig klinken de drums en gitaren. Het nummer nodigt uit om meteen keihard mee te zingen. Net zo fijn is de rock ’n roll van ‘She’s Only Happy When She’s Dancin’. Adams zijn stem klinkt rauw en dat maakt het nummer extra dansbaar. Van ‘Long Gone’speelt hij een uitgerekte versie. Het lied begint met een mondharmonica solo en rolt vervolgens verder in enkele gitaarsolo’s.

Na al dat gitaargeweld maakt Adams indruk met, het officieel voor Stevie Nicks geschreven, ‘Let Me Down Easy’. Er wordt even gas teruggenomen en de stem van Bryan Adams krijgt de verdiende hoofdrol. Na ongeveer een uur verschuift de nadruk van het optreden naar de overige albums. Hoogtepunt is het sensuele ‘If Ya Wanna Be Bad – Ya Gotta Be Good’. Op een John Lee Hooker ritme bewijst Adams een ijzersterke bluesman te zijn. Hier krijgt de piano even een verdiende hoofdrol. Een vrijwilligster danst het gehele nummer op de tribune. Dankzij mooi samenvallend camerawerk lijkt Adams het nummer speciaal voor haar te zingen.

Naar Bryan Adams ga je voor de grote hits. Met zo’n breed scala aan nummers, kan het uiteraard niet anders dan dat er nummers overgeslagen gaan worden. Het publiek wordt echter grotendeels op haar wenken bedient. Rockklassieker ‘Summer Of ‘69’ krijgt de grootse aanpak die het verdient, maar mooier zijn de klein gehouden liedjes met akoestisch gitaar. Op gedurfde wijze sluit Bryan Adams daar de avond mee af. Na enkele verrassende rock ’n roll nummers van zijn laatste album in de toegift, verlaat de band het podium om Adams alleen achter te laten. Op meesterlijke wijze krijgt hij de Ziggodome nog één keer volledig stil met prachtige ballades als ‘Straight From My Heart’ en het Drie Musketiers nummer ‘All For Love’. Als een blok val je vanavond voor de Canadese zanger. Ogenschijnlijk moeiteloos combineert Adams een flinke dosis lol, sentimentaliteit en rock tot een prachtig resultaat.

FOTOGRAFIE: Anja de Bruijn

Bryan Adams foto Bryan Adams - 8/12 - Ziggo Dome Bryan Adams foto Bryan Adams - 8/12 - Ziggo Dome Bryan Adams foto Bryan Adams - 8/12 - Ziggo Dome Bryan Adams foto Bryan Adams - 8/12 - Ziggo Dome Bryan Adams foto Bryan Adams - 8/12 - Ziggo Dome Bryan Adams foto Bryan Adams - 8/12 - Ziggo Dome

LEE PERRY - 10/12 - GEBR. DE NOBELLee 'Scratch' Perry is een regelrechte legende en heeft de weg naar Leiden al...

GROTE OPENING - 04/11 - GEBR. DE NOBEL Gisteravond was het dan zover. Het nieuwe poppodium van Leiden Gebr. de Nobel...