VERSLAG: Jon Oliva's Pain - 1/4 - De Bosuil

Podiuminfo was aanwezig bij Jon Oliva's Pain in De Bosuil voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Peter Brezinski

Jon Oliva's Pain - 1/4 - De Bosuil

Voormalig mastermind van de groep Savatage, Jon Oliva, heeft met zijn nieuwste album zijn zoveelste mijlpaal gecreëerd. Je kunt zijn laatste album Maniacal Renderings dan ook gemakkelijk vergelijken met zijn eerdere Savatage albums Streets of Gutter Ball. Deze avond in de Bosuil is helemaal gericht op deze twee albums gecombineerd met zijn nieuwe werk van Maniacal Renderings. Hij speelt vanavond met zijn band Jon Oliva’s Pain bestaande uit Jon Oliva zelf die de vocalen voor zijn rekening neemt, Christopher Kinder op drums, John Zahner op Keyboard, Kevin Rothney op basgitaar en Matt Laporte op gitaar.

Het begint al vroeg op deze 1 april, en nee het is echt geen grap, om 19:00 begint Jon Oliva aan zijn concert in de Bosuil. Wat meteen opvalt is de Savatage opening, met nummers zoals ‘Warriors’ en ‘Silence’ die lekker worden meegezongen door het publiek. Het is duidelijk te merken dat iedereen er wel zin in heeft vanavond, zowel publiek als de band zelf.
Het Maniacal Renderings album is opgenomen met twee gitaristen namelijk Matt Laporte en Shane French, vreemd genoeg is Shane niet van de partij vanavond. Dit had waarschijnlijk toch wel iets extra’s kunnen meegeven aan de nieuwe nummers. Toch klinken de nieuwe nummers die volgen zoals ‘Maniacal Renderings’ en ‘Evil Beside You’ niet slecht zonder de tweede gitarist.

Zoals gezegd is deze avond vooral gericht op de Savatage albums Streets en Gutter Ball die dan ook ruim vertegenwoordigd zijn in de setlist met nummers als ‘Streets’, ‘Jesus Saves’ en ‘Gutter’. Misschien onnodig om te vermelden dat het bij de Savatage nummers het er heftig aan toe gaat in de Bosuil. Vanzelfsprekend is dit waar het publiek op gewacht heeft. Bijna alles wordt meegezongen en geschreeuwd.

Elk concert loopt ooit ten einde, Jon Oliva heeft daar kennelijk niet zo’n zin in. Het gebruikelijke ritueel dat bestaat uit van het podium af gaan, wachten op gejuich en dan weer terugkomen slaat deze beste man maar over. Nadat het laatste nummer van de reguliere set gespeeld is gaat hij gelijk weer achter zijn keyboard zitten om te beginnen aan zijn afsluiting. ‘Push It To The Limit’, ‘End of Times’ en natuurlijk de afsluiter ‘Mountain King’ volgen nog, waarna de band het podium verlaat om 30 minuten later terug te keren voor een signeer- en fotosessie.

Setlist:

Warriors
Sirens
Maniacal Renderings
Evil Beside you
Streets
Jesus Saves
Tonight Grins
Strange Reality
Ghost In The Ruins
Agony and Ex
Somewhere in time
Believe
Eyes of the King
Timeless
All the Time
Push it to the Limit
End Times
Gutter
Mountain King

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

Jon Oliva's Pain foto Jon Oliva's Pain - 1/4 - De Bosuil Jon Oliva's Pain foto Jon Oliva's Pain - 1/4 - De Bosuil Jon Oliva's Pain foto Jon Oliva's Pain - 1/4 - De Bosuil Jon Oliva's Pain foto Jon Oliva's Pain - 1/4 - De Bosuil Jon Oliva's Pain foto Jon Oliva's Pain - 1/4 - De Bosuil Jon Oliva's Pain foto Jon Oliva's Pain - 1/4 - De Bosuil Jon Oliva's Pain foto Jon Oliva's Pain - 1/4 - De Bosuil Jon Oliva's Pain foto Jon Oliva's Pain - 1/4 - De Bosuil Jon Oliva's Pain foto Jon Oliva's Pain - 1/4 - De Bosuil

BOB DYLAN - 8/4 - HMHOp deze eerste Paasdag stond niemand minder dan Bob Dylan in de Heineken...

ADMIRAL FREEBEE - 29/3 - MEZZ Vanavond stond Admiral Freebee in een uitverkochte Mezz in Breda. Podiuminfo...