VERSLAG: Admiral Freebee - 29/3 - Mezz

VERSLAG: Rob Mestrom

Admiral Freebee - 29/3 - Mezz

In België kunnen ze op sommige gebieden vast en zeker jaloers zijn op de Nederlanders, maar op één gebied kunnen wij Nederlanders alleen maar jaloers naar onze zuiderburen kijken en dat is de muziek. Waar in Nederland de meeste populaire bands, ’13 in een dozijn’ bands zijn die luisteren naar namen als Kane, Di-rect, Anouk en Krezip, vieren in België originele bands als dEUS, Zita Swoon, Hooverphonic, Ozark Henry, Novastar, Goose en uiteraard Admiral Freebee, hoogtij.

Laatstgenoemde mag vanavond zijn kunsten gaan vertonen in een volledig uitverkochte Mezz in Breda. Gezien de afstand vanaf Breda tot de Belgische grens is het niet meer dan logisch dat er vanavond ook veel Vlaams gesproken wordt in de Mezz. Tom van Laere, alias Admiral Freebee, betreedt samen met zijn band omstreeks kwart over tien het sobere podium. De maestro zelf lijkt zich helemaal te hebben voorbereid op een avondje stevige rock ’n roll, getuige zijn enigszins uit de kluiten gewassen hoofdtelefoon, die de hele avond op zal blijven. Dat Tom van Laere een beetje een vreemde snuiter is zullen we vanavond nog vaker bevestigd gaan zien.

Bijgestaan door een drummer, gitarist, bassist en achtergrondzangeres, wisselt Admiral Freebee de hele avond rustigere ingetogen rock af met dampende rock ’n roll van het zuiverste soort. Tom van Laere begint zeer geconcentreerd, als na ongeveer drie nummers de oude publieksfavoriet ‘Einstein Brain’, van zijn eerste album wordt gespeeld, volgt de eerste interactie met het Bredase publiek. Als van Laere wegloopt van zijn microfoon en verwacht dat het publiek het refrein massaal zal overnemen, komt hij enigszins bedrogen uit. Het blijft angstvallig stil in de Mezz. Van Laere merkt op: ”Ze zeggen wel eens, die Nederlanders die krijg je nooit stil, zie hier, gewoon even weglopen van je micro”. Het zal vanavond niet het laatste bewijs zijn van zijn nonchalante en ontwapenende podiumperformance.

Van Laere put vanavond uit alle drie zijn albums, waarbij de nummers van met name zijn eerste twee albums op de meeste bijval kunnen rekenen. Zijn laatste wapenfeit bevat weliswaar prachtige songs, maar lijken vaak minder geschikt om in een elektrische setting te spelen. Getuige ook bijvoorbeeld het prachtige ‘Perfect Town’. Aangekondigd als een nummer dat hij schreef naar aanleiding van de racistische moorden vorige jaar in Antwerpen. Dit ingetogen nummer vereist 100% aandacht van het publiek, maar het geroezemoes is toch hinderlijk aanwezig. Een dergelijk nummer zou beter tot zijn recht komen in een akoestische setting, gespeeld in een theater.

Het publiek vanavond in de Mezz is vooral heel erg beschaafd, op wat geroezemoes tijdens een rustig nummer na. Wanneer Admiral Freebee de ultieme interactie met het publiek wil bewerkstelligen door het publiek op het podium uit te nodigen, wordt hier geen gehoor aangegeven. Hierop gaat hij zelf maar met gitaar en microfoonstandaard het publiek in. Hierna gaan wel wat mensen vanuit het publiek een feestje bouwen op het podium, terwijl Admiral Freebee verder speelt vanuit de zaal met het gezicht richting podium gericht. Vanaf dit moment wordt het ook een redelijk chaotisch optreden. Van Laere lijkt zich steeds minder te generen, koketteert regelmatig met zijn halfbloot en Bourgondische buikje en geeft onnavolgbare dansmoves weg. Zoals hij zelf al aangeeft: “Alles kan en mag deze avond ”.

Na een dikke anderhalf uur neemt Admiral Freebee afscheid van het publiek, om daarna terug te komen met een prachtige uitvoering van ‘Rags ’n Run’. En zo komt een einde aan een mooie avond vol met prachtige liedjes en elementaire rock ’n roll . Een zeer goed geluimde en grappige Tom van Laere wist het Bredase publiek om zijn vingers te winden. En ze mogen in België dan wel bevoordeeld zijn met zoveel muzikale originaliteit en talent, maar zo lang de Belgische acts nog regelmatig de Nederlandse podia weten te vinden en dergelijke ontwapende en goudeerlijke rockshows geven, hoor je denk ik niemand klagen.

JON OLIVA'S PAIN - 1/4 - DE BOSUILVanavond stond Jon Oliva met zijn band Jon Oliva's Pain in de Bosuil in...

THE SUNSHINE UNDERGROUND - 27/3 - MELKWEG Terwijl in de vernieuwde MAX vanavond het Franse AIR speelt, betreedt in de...