VERSLAG: Lenny Kravitz - 19/11 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Lenny Kravitz in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 21 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Lenny Kravitz

Lenny Kravitz is van alle markten thuis. De muzikant speelt hiphop, rock en funk. Dat maakt wellicht ook dat hij een divers publiek trekt. Woensdagavond waren fans van alle leeftijden aanwezig. Zoals geslacht geen rol speelt bij de gemixte groep muzikanten rondom Kravitz, vullen de rock minnende mannen de zwijmelden vrouwen en stellen elkaar aan. Kravitz bewijst vanavond boven alles een rock ’n roll artiest te zijn. Eentje die echter alle partijen aanspreekt.

De muzikale lat wordt meteen hoog gelegd met het voorprogramma van Trombone Shorty. De New-Orleans artiest speelt zijn set soepeltjes. Hij bewijst daarmee het niveau van voorprogramma ontstegen te zijn. Swingend wordt er een brug geslagen tussen New Orleans jazz en pop georiënteerde rock. De verscheidene solo’s op trombone en trompet vormen daarbij het indrukwekkende hoogtepunt.

Hoewel het nieuwe album Strut weer een degelijk rockende Lenny Kravitz laat horen, gaat de plaat stilletjes aan het publiek voorbij. Verrassend is het dan ook dat de cd vanavond een relatief centrale plaats inneemt. Nog verrassender is het dat de nummers prima overeind blijven. ‘Strut’ rockt lekker en Kravitz kan zich van zijn beste kant laten zien. Het soulvolle ‘New York City’ zorgt voor een aangenaam vraag- en antwoordspel met het publiek. Dankzij de saxofoonsolo voelt het nummer aan als een knipoog naar de Rolling Stones. Bij de toegift lijkt hij het makkelijk meezingbare ‘The Chamber’ nog als statement over zijn relevantie de zaal in te werpen.

Uiteraard is het publiek voor het oude werk gekomen. De Amerikaan brengt ook de jaren ’90 effectief tot leven. Waar ‘American Woman’ aan het begin nog vluchtig voorbij schiet, krijgen ‘Dancin’ Till Dawn’ en ‘Sister’ een uitgebreide vertolking. Met name de tweede gitarist en saxofonist krijgen geregeld de gelegenheid om in de schijnwerpers te staan. In de introductie naar ‘Let Love Rule’ wordt Paradiso bedankt voor de succesvolle uitvoering van het nummer. Terwijl Kravitz het nummer steeds verder uitrekt eet het publiek volledig uit zijn hand.

Lenny Kravitz geeft vanavond in de Ziggodome een oerdegelijke rockshow weg. Gitaarsolo’s, swingende blazers en steengoede achtergrondzangeressen zijn de ingrediënten voor een geslaagd avondje uit. Wanneer Kravitz even uit zijn rol als stoere rockgod stapt om een flauwgevallen meisje uit het publiek te halen, heeft hij ook de sympathiefactor mee. Kravitz zijn rock ’n roll show brengt deze zomer ook Renesse met Concert At Sea ongetwijfeld in vervoering! Dat de nummers van Strut zo goed klonken moet allereerst genoeg reden zijn om de plaat nog maar eens een extra kans te geven.

FOTOGRAFIE: Paul Barendregt

12
Lenny Kravitz foto Lenny Kravitz - 19/11 - Ziggo Dome Lenny Kravitz foto Lenny Kravitz - 19/11 - Ziggo Dome Lenny Kravitz foto Lenny Kravitz - 19/11 - Ziggo Dome Lenny Kravitz foto Lenny Kravitz - 19/11 - Ziggo Dome Lenny Kravitz foto Lenny Kravitz - 19/11 - Ziggo Dome Lenny Kravitz foto Lenny Kravitz - 19/11 - Ziggo Dome Lenny Kravitz foto Lenny Kravitz - 19/11 - Ziggo Dome Lenny Kravitz foto Lenny Kravitz - 19/11 - Ziggo Dome Lenny Kravitz foto Lenny Kravitz - 19/11 - Ziggo Dome Lenny Kravitz foto Lenny Kravitz - 19/11 - Ziggo Dome Lenny Kravitz foto Lenny Kravitz - 19/11 - Ziggo Dome Lenny Kravitz foto Lenny Kravitz - 19/11 - Ziggo Dome

12

JETT REBEL - 19/11 - TIVOLIVREDENBURGWoensdagavond stond Jett Rebel in TivoliVredenburg. Bekijk hier de foto's die...

BRYAN FERRY - 18/11 - HMH Bryan Ferry gaat onverstoorbaar door met optreden en deed ditmaal de Heineken...