VERSLAG: Darius Rucker - 9/11 - Melkweg

VERSLAG: Marco Vlot

Darius Rucker - 9/11 - Melkweg

Darius Rucker is een ervaren muzikant. Met Hootie & the Blowfish scoorde hij al vele hits en Grammy’s, en sinds 2008 is hij een succesvol countryartiest met wederom de nodige nummer 1 hits op zijn naam. Vanavond doet hij in die hoedanigheid voor het eerst Nederland aan. Vanaf opener ‘Radio’ is duidelijk dat het geluid in de Melkweg uitstekend is, en dat Darius een uiterst capabele band heeft meegenomen. Zelfs als er 5 snaarinstrumenten op het podium staan, zijn alle individuele muzikanten prima te horen.

De nummers van Rucker liggen op het grensvlak tussen pop en country. Makkelijk in het gehoor liggende nummers, met teksten over thuis, vroeger en de liefde. Het vakmanschap straalt er vanaf, met nummers als ‘Come Back Song’ en ‘This’ als uitschieters. De nummers van zijn oude band die hij speelt blijken er prima tussen te passen. Na verloop van tijd wordt wel duidelijk dat de nummers af en toe een rauw randje missen waardoor de aandacht halverwege de set wat dreigt te verslappen. Gelukkig zet hij op dat moment ‘Family Tradition’ in, een cover van Hank Williams Jr. over drank en drugs, waarbij het hele publiek uit volle borst meezingt. Hierna zet de sympathieke Rucker zijn bandleden letterlijk op de voorgrond; tijdens ‘Only Wanna Be With You’, een van de grootste hits van Hootie & the Blowfish, schuift hij zijn microfoonstandaard naar de achterkant van het podium zodat de band alle ruimte heeft om te laten zien wat ze kunnen.

In de toegift komt zijn grootste hit ‘Wagon Wheel’ - een cover van Old Crow Medicine Show, die onlangs nog in Paradiso stonden - ook nog voorbij. Het publiek zingt nog eenmaal stevig mee. Afsluiter Champagne Supernova, bekend van Oasis, is een knaller, maar dat neemt niet weg dat dit specifieke nummer als afsluiter van een verder prima countryconcert als een vreemde eend in de bijt voelt.

Darius Rucker is een sympathieke man met een geweldige stem en een erg goede band. Zo goed zelfs dat het af en toe iets te gelikt klinkt. Hij heeft een groot aantal goede nummers in zijn repertoire, maar het zijn de covers en nummers van Hootie & the Blowfish die het concert dat beetje extra geven. Vanavond is wederom een bewijs dat country in Nederland best kan gedijen.

UB40 - 10/11 - MELKWEGUB40, deze keer met oorspronkelijke zanger Ali Campbell en Astro, bouwt een...

DEATHSTARS - 8/11 - DE HELLING Deathstars kwam naar Utrecht voor een show in De Helling. Check de beelden!