VERSLAG: Opeth - 7/11 - Heineken Music Hall

Podiuminfo was aanwezig bij Opeth in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

Opeth + Alcest + aftershow: Purest of Pain

Het is een drukke avond in Amsterdam Zuid-Oost: tegelijk met Opeth in de Heineken Music Hall staat Linkin Park in de Ziggo Dome. Hoewel het aantal beats per minuut in de kabel kubus hoger ligt dan in de bijlmer bier bak, staan de liefhebbers van extreme metal gewoon hier bij Opeth.

Opener van de tour is het Franse Alcest. De band geeft aan nog nooit in een zo grote club te hebben gespeeld en is dankbaar voor de aandacht van de snel volstromende zaal. De band van zanger Neige is hard op weg om bekend te worden met hun combinatie van shoegaze en black metal, en presenteert wat werk van het nieuwe album Shelter in de vorm van 'Wings' aangevuld met nummers van alle eerdere albums. Tussen de nummers door is het storend dat er veel wordt gepraat in de zaal wat de sfeer van het optreden niet ten goede komt, desondanks is het applaus na ieder stuk luid. De ijzersterke afsluiter 'Deliverance' is een mooi eind voor een show van drie kwartier, en nu is het wachten tot de Fransen in 2015 weer in Nederland staan met een eigen tour.

Toen Michael Åkerfeldt's Opeth werd bevestigd om in de HMH te spelen keek menig liefhebber raar op. Is de zaal niet een paar maten te groot? Vanavond blijkt van niet. De zaal is goed gevuld, van voor tot op de tribune achteraan. Het publiek krijgt een twee uur durende show voorgeschoteld die volgens Åkerfeldt bestaat uit een combinatie van nieuw werk met "clean vocals" en "old shit" met "screams".

Er wordt geopend met 'Eternal Rains Will Come' en 'Cusp of Eternity' van het recente album Pale Communion maar al snel wordt overgeschakeld naar ouder werk als 'Bleak' en 'The Moor', wat ze al jaren niet meer live ten gehore hebben gebracht. Tussen de nummers door grapt en praat de zanger erg veel, zoals vertellen hoe 'April Ethereal' afgeleid is van black metal uit de 90's. Tegen het eind wordt verplicht de kraker 'The Grand Conjuration' afgewerkt, volgens Åkerfeldt tussen nieuw en oud werk in vallend, maar zeker niet het beste nummer. Als toegift brengt de band 'Deliverance', een songtitel waar ook Alcest eerder deze avond mee af sloot.

In de Heineken Music Hall zijn boven in de Beatbox vaak 'aftershows' na concerten, zo ook deze avond. De Hilversumse band Purest of Pain is verreweg de hardste, snelste en ruwste band van de avond. Deze jonge formatie heeft de afgelopen jaren hard aan de weg getimmerd en weet na een moeizaam begin (wat stond het geluid hard!) het publiek te overtuigen van hun kwaliteiten, te zien aan een grote pittende menigte voor het podium. De show focust zich voornamelijk op recenter werk met onder andere nummers van de komende tweede langspeler, die stuk voor stuk staan als een huis. Hou deze band in de gaten, 2015 wordt het jaar van Purest of Pain!

FOTOGRAFIE: Gertjan van der Loo

Alcest foto Opeth - 7/11 - Heineken Music Hall Alcest foto Opeth - 7/11 - Heineken Music Hall Alcest foto Opeth - 7/11 - Heineken Music Hall Opeth foto Opeth - 7/11 - Heineken Music Hall Opeth foto Opeth - 7/11 - Heineken Music Hall Opeth foto Opeth - 7/11 - Heineken Music Hall Opeth foto Opeth - 7/11 - Heineken Music Hall Opeth foto Opeth - 7/11 - Heineken Music Hall Opeth foto Opeth - 7/11 - Heineken Music Hall

LINKIN PARK - 7/11 - ZIGGO DOMEAls er een band is die het geluid van de late 90's en 00's heeft bepaald is...

KASABIAN - 6/11 - HMH Met een nieuw album op zak kwam Kasabian weer eens richting de hoofdstad....