VERSLAG: London Grammar - 8/10 - HMH

Podiuminfo was aanwezig bij London Grammar in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Rob van der Zwaan

London Grammar - 8/10 - HMH

Het zal bij bijna iedereen met een kaart voor het concert van London Grammar in de Heineken Music Hall door het hoofd geschoten zijn: Als ze maar niet weer afzeggen. London Grammar heeft de twijfelachtige eer om de eerste band ooit te zijn die twee opeenvolgende Lowlands-edities last-minute af moest zeggen. De stem van zangeres Hannah Reid heeft het regelmatig zwaar met het drukke tourschema. Vanavond zijn ze er gelukkig gewoon. Een uitverkochte en door voorprogramma All We Are goed warmgespeelde Heineken Music Hall is hun deel.

Dat de stem van Hannah Reid iets bijzonders is waar je zuinig op moet zijn, blijkt al gelijk in openingsnummer 'Hey Now'. Een the XX-achtig gitaarintro wordt ingevuld met een mooi warm keyboardgeluid en Hannah's stem die ongekend makkelijk van zwoel en laag naar hoog en intens gaat. Het fantastische geluid in de zaal zorgt ervoor dat dit alles extra hard binnenkomt.

In 'Darling Are You Gonna Leave Me' dat volgt laat Dominic Major snel zien ook een prima muzikant te zijn. Het is zijn percussie die dit nummer net dat beetje extra geeft. Niet slecht voor iemand die ook keyboard, samples en drums voor zijn rekening neemt. Net als met 'Hey Now' wordt er ook hier gespeeld met en gevarieerd op de albumversie van het nummer.

Dit gaat de hele set door. Sommige bands spelen bijna letterlijk wat er op het album staat. London Grammar brengt een stuk meer. Soms in de vorm van een extra pittige dancebeat dan weer met een laag strijkers. Het drietal van London Grammar ziet zich vanavond gesteund door maar liefst vijf stuks, die in de achtergrond zitting hebben. Bijna alle tracks van album 'If You Wait' komen zo, vrij naar het origineel, langs. Allemaal erg de moeite waard. De Heineken Music Hall is een en al aandacht. Helaas heeft London Grammar erg weinig werk om uit te putten en al na 50 minuten spelen is de koek op. Jammer, want het publiek heeft duidelijk nog wel zin in meer van dit recept.

Het is duidelijk waarom Lowlands twee achtereenvolgende jaren geprobeerd heeft London Grammar te boeken. De band kan zich zonder problemen meten met Lowlands-successen als Portishead en The XX. Het is te hopen dat voor Lowlands en London Grammar geldt dat driemaal scheepsrecht is. Ook een moeilijk festivalpubliek zal als een blok vallen voor de band. En dat er maar drie kwartier aan werk is, komt op een festival juist fantastisch uit.

FOTOGRAFIE: Rinse Fokkema

London Grammar foto London Grammar - 8/10 - HMH London Grammar foto London Grammar - 8/10 - HMH London Grammar foto London Grammar - 8/10 - HMH London Grammar foto London Grammar - 8/10 - HMH London Grammar foto London Grammar - 8/10 - HMH London Grammar foto London Grammar - 8/10 - HMH London Grammar foto London Grammar - 8/10 - HMH London Grammar foto London Grammar - 8/10 - HMH London Grammar foto London Grammar - 8/10 - HMH

VANCE JOY - 9/10 - MELKWEGHet zomerse 'Riptide' kan je niet ontgaan zijn dit jaar. Donderdag bezocht de...

ADAM COHEN - 7/10 - PEOPLE'S PLACE Adam Cohen lijkt langzaam een naam voor zichzelf op te bouwen. Met album...