VERSLAG: Gavin DeGraw - 22/9 - HMH

Podiuminfo was aanwezig bij Gavin DeGraw in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Laura de Lange

Gavin DeGraw – Heineken Music Hall 22/09/2014

Maandag 22 september staat misschien wel de meest down-to-earth Amerikaanse zanger Gavin DeGraw voor een haast uitverkocht Heineken Music Hall. In 2003 brak Gavin DeGraw door met zijn hit ‘I Don’t Wanna Be’ en sindsdien houdt de zanger een steady plek in de hitlijsten. Met het in 2013 verschenen album ‘Make A Move’ en tevens vijfde album alweer, is dit reden voor DeGraw om een wereldtour te maken waar Nederland niet in mag ontbreken. Podiuminfo was hierbij om verslag van te doen.

Zonder bijzondere aankleding en haast onopvallend betreedt Gavin DeGraw, gekleed in enkel zwarte kleren, het podium van Heineken Music Hall. De band start met het nummer Leading Man van zijn nieuwe album, en als haast een sneltrein racet DeGraw door zijn eerste paar nummers heen. Met waaronder de hits Chariot en Sweeter.

Al snel is duidelijk dat Gavin DeGraw met een band speelt die zeer goed op elkaar als op hem zijn ingespeeld. De band en DeGraw zelf spelen haast zonder uitschieters te maken, wat ook resulteert dat het optreden continue braaf is. Behalve bij het nummer Follow Through, van DeGraw zijn debuutalbum, is er een onverklaarbare lichte dancebeat onder gezet die niks toevoegt aan het nummer. Gavin DeGraw weet het goed te maken door het publiek het laatste refrein helemaal mee laat zingen.

Het optreden krijgt pas een meer persoonlijk tintje wanneer DeGraw, voordat het nummer Everything Will Change start, vertelt over dat iedereen zijn dromen moet volgen en niet moet luisteren naar mensen die zeggen dat je niet je dromen moet najagen. Daarna bedankt Gavin DeGraw de trouwe fans hartelijk dat ze hem weer live zien omdat hij in zijn woorden ‘zonder jullie zou ik hier niet keer op keer staan’. De muzikaliteit komt bij Everything Will Change naar voren van de zanger. Met indrukwekkende en verrassende uithalen laat hij zien dat hij niet alleen maar braaf zijn hitjes zingt.

Jammer genoeg is dit, op muzikaal gebied en showtechnisch, het meest spannende van het optreden van DeGraw. Hij trakteert Heineken Music Hall op een scala van zijn grootste hits en lekkere meezingers. Zonde is het dat DeGraw geen ruimte overlaat voor muzikale vrijheid omdat de nummers stuk voor stuk bijna als op het album zijn. Ook naar het decor en de show eromheen is Gavin DeGraw leuk, maar niet verrassend of vernieuwend.

Gavin DeGraw is een zeer degelijke show om te zien. Muzikaal gezien is het goed, maar het is niet heel spannend. Net als het optreden zelf. DeGraw benut het hele podium maar zeer vernieuwend is hij niet. Gavin DeGraw is leuk om live gezien te hebben maar het is (nog niet) een must-see.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 22/9 - HMH Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 22/9 - HMH Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 22/9 - HMH Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 22/9 - HMH Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 22/9 - HMH Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 22/9 - HMH Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 22/9 - HMH Gavin DeGraw foto Gavin DeGraw - 22/9 - HMH Joey DeGraw foto Gavin DeGraw - 22/9 - HMH Joey DeGraw foto Gavin DeGraw - 22/9 - HMH Joey DeGraw foto Gavin DeGraw - 22/9 - HMH Joey DeGraw foto Gavin DeGraw - 22/9 - HMH

PHARRELL - 23/9 - ZIGGO DOMEWie in 2014 nog nooit van Pharrell Williams heeft gehoord, heeft onder een...

LONELY THE BRAVE - 17/9 - PARADISO Lonely The Brave is een van de meest veelbelovende gitaarbands van het...