VERSLAG: Three Days Grace - 17/9 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Three Days Grace in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Francis Pronk

Three Days Grace

Het is inmiddels zes jaar geleden dat de Canadese band Three Days Grace in ons land te bewonderen was, namelijk in het voorprogramma van Three Doors Down in de Heineken Music Hall (2008). Nu zijn ze terug… en wel met een nieuwe zanger. Het concert trekt de aandacht van velen, want ze weten de grote zaal van de Melkweg uit te verkopen.

De voormalige leadzanger Adam Gontier is een tijdje terug vervangen door Matt Walst, frontman van My Darkest Days en de broer van Three Days Grace bassist Brad Walst. Het is de eerste keer dat ze in deze formatie in Nederland optreden, dus we zijn benieuwd wat de band voor ons in petto heeft.

Het lijkt erop dat ze beginnen, maar plots klinkt Rage Against The Machine's hit 'Killing In The Name’ door de zaal. De menigte zingt mee en wacht geduldig af. De muziek stopt ineens en de zaal wordt gehuld in duisternis. De muziek verandert in Nancy Sinatra's 'Bang Bang (My Baby Shot Me Down)’. Lichtstalen vullen de zaal en drummer Neil Sanderson kruipt achter zijn kit. "Three Days Grace! Three Days Grace!", joelt de menigte. De band opent met 'Just Like You' van hun debuutalbum uit 2003. Een slimme opening keuze, want het publiek is meteen los.

De nieuwe zanger heeft de band duidelijk een nieuwe impuls gegeven. De eerste officiële single met Matt op zang, 'Painkiller’, kwam onlangs uit en haalde in Amerika de nummer 1 positie. Dit nummer komt al vrij vroeg voorbij in de set. 'Painkiller' gaat verder waar de hits van het laats uitgebrachte album 'Transit Of Venus' waren gebleven: pakkende riffs, melodieuze verzen en een ongelooflijk catchy refrein.

Matt past goed bij de band. Hij brengt veel energie en het enthousiasme dat leek te ontbreken aan het einde van de Adam Gontier dagen is nu dubbel zo hard terug. Vol zelfvertrouwen windt hij het publiek binnen no-time om zijn vingers.

Three Days Grace speelt het grootste deel van hun hits. Er zitten een aantal verrassingen in de set, zoals een legendarisch piano en drumsolo. Matt vertelt dat het publiek ”beautiful” is en de band speelt toepasselijk een stukje van Marilyn Manson’s ‚The Beautiful People’. Na het uitnodigen van de tourmanager van de band (Shawn Hamm, ook wel bekend van Neverset) op het podium spelen ze gezamenlijk de Limp Bizkit klassieker 'Break Stuff’. Van daaruit speelt Three Days Grace hun grootste hits 'I Hate Everything About You’ en 'Animal I Have Become’.

Het vervangen van de stem van een gevestigde band is nooit gemakkelijk. Soms kan het een teleurstelling zijn om je favoriete band voor de eerste keer te zien nadat ze de oorspronkelijke zanger hebben vervangen. Matt heeft bewezen dat hij een prima vervanger is van Adam. De menigte zong mee met elke hit en na afloop waren er volop blije gezichten te zien. Good job, Matt!

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

Three Days Grace foto Three Days Grace - 17/9 - Melkweg Three Days Grace foto Three Days Grace - 17/9 - Melkweg Three Days Grace foto Three Days Grace - 17/9 - Melkweg Three Days Grace foto Three Days Grace - 17/9 - Melkweg Three Days Grace foto Three Days Grace - 17/9 - Melkweg Three Days Grace foto Three Days Grace - 17/9 - Melkweg Three Days Grace foto Three Days Grace - 17/9 - Melkweg Three Days Grace foto Three Days Grace - 17/9 - Melkweg Three Days Grace foto Three Days Grace - 17/9 - Melkweg

LONELY THE BRAVE - 17/9 - PARADISOLonely The Brave is een van de meest veelbelovende gitaarbands van het...

MASSIVE ATTACK - 10/9 - TIVOLIVREDENBURG Het is alweer 15 jaar geleden dat Massive Attack voor het laatst in Utrecht...