VERSLAG: Marilyn Manson - 6/8 - TivoliVredenbrug

VERSLAG: Francis Pronk

Marilyn Manson

Herrieschopper Marilyn Manson is weer in het land. De inmiddels 45-jarige zanger/'shockrocker’ is ruim 25 jaar actief in de muziekwereld en kan er geen genoeg van krijgen. Het publiek ook niet van hem. Marilyn Manson is bekend. Al is het niet om de geruchten en vele rechtszaken, dan wel om zijn muziek. TivoliVredenburg is vanavond bomvol om deze freakshow bij te wonen. Hoe schokkend is Marilyn Manson in 2014?

Voor ons hangt het bliksemschicht embleem van de band, Manson’s handelsmerk. De man met het asymmetrisch gesneden haar en zwarte make-up opent de set met 'Angel With The Scabbed Wings’. Hij verandert diverse keren van kledij en vaak ook van microfoonstandaard. De ene keer in de vorm van een boksbeugel, terwijl hij bij 'No Reflection’ een microfoon heeft in de vorm van een slagersmes. 'No Reflection’ is het enige nummer dat hij speelt van meest recente plaat 'Born Villian’, dat in 2012 uitkwam.

Verder zit de set zit vol met hits. Zo komen 'Disposable Teens’,Depeche Mode’s cover 'Personal Jesus’ en 'mOBSENE’ onder meer voorbij. Het ene moment kruipt en rolt hij over het podium en het andere moment staat hij aan de rand van het podium om fysiek contact te zoeken met de fans op de voorste rij. Alles om het publiek te entertainen.

Zo loopt hij op stelten tijdens zijn cover van Eurythmics’s 'Sweet Dreams (Are Made Of This)’, loopt hij over het podium met een witte bontjas om zijn schouder tijdens ’The Dope Show’ en verscheurt hij de bijbel gedurende ’Antichrist Superstar’. Laatstgenoemde is één van de hoogtepunten van de show. De muziek met verwijzingen naar seks, drugs en geweld zijn tegenwoordig niet meer schokkend. Je hoort tegenwoordig bijna niets anders op de radio. Manson’s teksten worden luidkeels meegezongen door het publiek. Nou en of de houdbaarheid er nog op zit. Manson kan nog een hele tijd mee zelfs.

Schokkend? Voor de gemiddelde persoon misschien. Maar voor een Marilyn Manson-show is het allemaal erg braaf. Wellicht heeft het te maken dat Manson een slok absint teveel opheeft. Hij is er namelijk heilig van overtuigd dat hij vanavond in Amsterdam is. Nadat hij herhaaldelijk ”I love you Amsterdam” roept, juicht het publiek gewoon maar met hem mee. Hij wordt ook een dagje ouder he?

PET SHOP BOYS - 11/8 - TIVOLIVRDENBURGPet Shop Boys speelde twee avonden achtereen in TivoliVredenbrug. Podiuminfo...

NEUTRAL MILK HOTEL - 11/8 - PARADISO Indielegendes Neutral Milk Hotel spelen in Paradiso. Podiuminfo is er bij.