VERSLAG: Jack Parow - 28/5 - Tivoli

Podiuminfo was aanwezig bij Jack Parow in De Helling voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Francis Pronk

Jack Parow

Het handelsmerk van de 32-jarige zanger/rapper Zander Tyler, beter bekend als Jack Parow, is zijn ’lang pette’. Het woord zegt het al: een pet, maar dan met een lange klep, formaat skateboard. Zijn pet is wel een maatje gekrompen in vergelijking met andere jaren.

Er is sprake van een divers publiek. Van hiphopliefhebbers tot alternatievelingen en van kinderen die Jack Parow’s 'langpette’ hebben nagemaakt tot oudere mensen die eruit zien alsof ze hier niet thuishoren.

Jack vertelt, in het Afrikaans/Engels, dat hij eerst een akoestische set doet met de gitarist, waarna een set met band volgt. De set wordt geopend met ’Last Laugh’. Jack is afkomstig uit Bellville (Kaapstad) en daar gaat het volgende nummer over. ’Parow’ is overigens een buitenwijk in Kaapstad, vandaar de naam. ’Dans Dans Dans' wordt op een langzamere manier gespeeld, wat erg jammer is, want dit nummer was één van de hoogtepunten van zijn eerste album. Tot nu toe is het nog niet heel spannend.

Tijd voor het hardere werk. Jack verwelkomt zijn bandleden en de flessen drank. De fles Jagermeister gaat rond in het publiek. Dat Jack Parow een opvallende verschijning is moge duidelijk zijn, maar hij is niet het enige bandlid waar de aandacht naartoe gaat. De drumster, die zo het kleine zusje van Carmen Electra zou kunnen zijn, speelt strak en laat menig mannenhart sneller kloppen.

'Hosh Tokolosh' is de eerste single in de Afrikaanse taal, die de nummer-1 positie van de Zuid-Afrikaanse Top-40 bereikte. Dit nummer wordt op de plaat gezongen met Gazelle, maar vanavond is er geen extra gastzanger mee. Helaas komt de ’hit’ niet goed uit de verf vanavond. Één van de eerste singles die in Nederland erg populair werd is 'Cooler As Ekke'. Dit nummer is ook vanavond weer intens populair en daarmee één van de hoogtepunten van de set. Hierna volgt 'Biscuits & biltong', wat in eerste instantie lijkt op 'La Lamba' van Los Lobos. Dit nummer wijkt af van zijn repertoire, want als je zou zeggen dat het een nummer is van de band La Pegatina geloof ik het ook. In het begin speelt Jack mondharmonica en lijkt dit een rustige ballade, maar later wordt het omgetoverd tot een feestnummer, waar je bijna spontaan de Lambada op gaat dansen. Jack Parow is van alle markten thuis. Het publiek ook, zij worden steeds enthousiaster. Wat een feest! Dit wordt nog eens extra benadrukt tijdens 'Hard Partytjie Hou'. De mensen springen en starten een pit. Niet agressief, de sfeer blijft goed.

Gelukkig krijgt 'Dans Dans Dans' een herkansing. Dit keer ontstaat er een chaos in de zaal en springen de fans in het rond. Tijdens laatste nummer 'Eksie Ou' trekt Jack fans het podium op, waarna een groot gedeelte van de menigte dit voorbeeld volgt. Het podium staat binnen no time vol. ”P.A.R.T.Y.”, zo kan het optreden het best omschreven worden. Of er Afrikaans gezongen wordt of Engels, het maakt geen reet uit. Qua muziek spreekt iedereen vanavond dezelfde taal.

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

Jack Parow foto Jack Parow - 28/5 - Tivoli Jack Parow foto Jack Parow - 28/5 - Tivoli Jack Parow foto Jack Parow - 28/5 - Tivoli Jack Parow foto Jack Parow - 28/5 - Tivoli Jack Parow foto Jack Parow - 28/5 - Tivoli Jack Parow foto Jack Parow - 28/5 - Tivoli Jack Parow foto Jack Parow - 28/5 - Tivoli Jack Parow foto Jack Parow - 28/5 - Tivoli

THE NOTWIST - 28/5 - MELKWEGOnze oosterburen van The Notwist vereerden de Melkweg met een bezoek....

YOUNG THE GIANT - 27/5 - MELKWEG Young The Giant heeft inmiddels 2 fijne platen uit, en is weer even terug in...