VERSLAG: Robert Cray -24/5 - Paradiso

VERSLAG: Karst Jaarsma

Robert Cray - Paradiso

Op zijn laatste cd In My Soul brengt Robert Cray een eerbetoon aan Stax Records. Een Amerikaans label dat artiesten als Booker T., Sam & Dave en Eddie Floyd van hun karakteristieke geluid voorzag. Het resultaat is een zeer fijne Robert Cray plaat waarop de zanger met meer soul dan gebruikelijk zingt. In Nederland is de gitarist een graag geziene gast. Ook dit jaar bezoekt hij ons landje voor twee avonden. Amsterdam mag het spits afbijten. Zwolle is een dag later aan de beurt.

In Paradiso opent de Amerikaan meteen met twee nieuwe nummers. Gelijk valt het op dat ook deze avond in het teken zal staan van Stax records. Dat maakt dat het eerst lastig is om in de sfeer van Robert Cray te komen. Hij probeert soulvolle uithalen in de stijl van bovengenoemde soulgiganten en speelt in een sneller funky ritme. De uithalen passen niet bij Cray zijn stemgeluid.

Wanneer echter publieksfavoriet ‘Poor Johnny’ gespeeld wordt grijpt Cray vakkundig de aandacht. Zodra de blueszanger de woorden “Have a seat and I’ll tell you tale” uitspreekt kun je niet meer anders dan gebiologeerd naar deze rasverteller luisteren. Zijn rustige stemgeluid vloeit perfect samen met zijn korte gitaarsolo’s. Solo’s waarmee Cray bewijst tot de top van de blues te behoren.

Vanaf dat moment vliegt het optreden voorbij. Elk nieuw nummer bevat wederom een pareltje van een verhaal. Robert Cray geeft bovendien allen een vlaagje van het Stax geluid mee. Indrukwekkend is de funky versie van ‘Right Next Door (Because Of Me)’. Het nummer verhaalt over Cray die hoort hoe de buurvrouw aan haar echtgenoot de affaire met hem opbiecht. Meeslepend brengt hij aan het einde het geluid naar een minimum om al solerend het lied af te ronden. Dat niet iedereen ervan geniet, bewijst het geroezemoes in de zaal wel.

Hoewel Robert Cray met iets minder dan anderhalf uur vanavond aan de korte kant is bewijst de Amerikaanse gitarist wederom tot de crème de la crème van de blues te behoren. Gepassioneerd speelt hij zijn gitaarspel en weet Paradiso te betoveren. Bovenal sprankelt hij vanavond. Waar de gitarist vaak wat stijfjes is, wordt er tijdens een Booker T. tribute plots een ingestudeerd dansje gedaan. Robert Cray mag nog lang een vaste gast in de lage landen blijven!

LORDE - 26/5 - TIVOLIVREDENBURGNog maar zeventien lentes jong en nu al twee Grammy's, een BRIT-award en een...

YES - 22/5 - 013 de progressieve rockband Yes vierde hun 45e verjaardag met een exclusieve...