VERSLAG: Stromae - 2/4 - Heineken Music Hall

Podiuminfo was aanwezig bij Stromae in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Laura de Lange

Stromae

Stromae, ook wel Paul van Haver, is het fenomeen van het jaar. Een aantal jaar terug had Stromae de zomerhit van 2010 te pakken met ‘Alors en Danse’. In 2013 kwam hij terug met hits als Papaoutai en Formidable. Niet alleen door zijn nummers maar ook door zijn verschijning en manier van optreden is Stromae opvallender dan de gemiddelde Top-40 artiest. Nu ook met een uitverkocht Heineken Music Hall, een optreden in November in Ziggodome en vele festivals voor de boeg is Stromae een van de grootste in de muziekbusiness op het moment. Met een vol HMH met een ontzettend gemêleerd publiek is het tijd om te zien of deze Maestro al deze hoge verwachtingen waar kan maken. Podiuminfo was hierbij om verslag van te doen.

Het optreden begint met een filmpje dat doet denken aan de kunstbeelden van Zuid-Afrikaans kunstenaar William Kentridge ‘The Refusal of Time’. De spanning bouwt zich op en na het intrigerende filmpje begint het optreden meteen als een feest met het nummer ‘Ta Fête’.

Dat Stromae uit België komt is al snel te merken. Hoewel Stromae uit het franstalige gebied Walonië is opgegroeid is zijn Nederlands charmant goed. Zo weet hij het publiek op zijn hand te werken bij het nummer ‘Tous Les Mêmes’ waarin hij de 4 lessen van Stromae uitlegt en bij elke les een element van het nummer laat horen. Het optreden van Stromae is meteen een opfriscursus Frans. Hij wisselt Nederlands en Frans (en voor het nummer ‘Te Quiero’ Spaans) met elkaar af en vertelt zo nu en dan verhalen in het Frans aan het publiek.

Stromae is gewoon een levend kunstwerk. De manier hoe hij een performance neer zet is niet anders dan uniek. In combinatie met theater, dans en met name de visuals in de achtergrond versterkt hij zijn nummers. Het is niet een musical die afspeelt meer een opeenstapeling van kunst. Het meest bijzonder is, is dat Stromae een eenheid vormt met zijn attributen en de fantastische beelden in de achtergrond. Wat er in de achtergrond speelt daarin gaat hij helemaal in mee. Zo vormt hij een leger van dansende poppetjes die om de halve minuut veranderen van postuur en identiteit en speelt hij mee met de animatie van een spin en hij die en profile daarin opgaat.

Het optreden is ongelooflijk veelzijdig en afwisselend. Stromae is een mix van elke muziekstijl die er bestaat. Wel hebben veel nummers een dezelfde harde en dreunende bas erin maar het is zeker een nieuw geluid wat te horen is. Door de show die Stromae eromheen geeft brengt hij een uniek karakter aan het begrip ‘optreden’. Zo ook bij de grote hit ‘Formidable’ waarin hij performt alsof hij dronken is en na een tijd een bandlid hem van de grond moet optillen terwijl Stromae nog ‘FORMIDABLE’ schreeuwt door de microfoon.

Bij het toegift speelt Stromae de hit ‘Papaoutai’, daarvoor speelt dezelfde soort animatie af als in het begin van het optreden en is te zien dat Stromae als een pop gemaakt wordt in een Stobox. Wanneer de lichten aangaan staat Stromae daar in de Strobox met hetzelfde pak als de videoclip en tillen de bandleden hem op en zingt hij aan het begin statisch maar steeds meer bewegelijker de grote hit. In deze lange versie van Papaoutai bedankt Stromae, heel sympathiek, al zijn bandleden en mensen van de techniek. Wanneer Stromae na een gigantisch applaus heel langzaam het podium verlaat (en steeds terugkeert) geeft hij toch eraan toe en doet hij nog een keer het nummer ‘Moules Frites’ met zijn band in acapella.

Stromae is een kunstenaar, acteur, zanger maar bovenal artiest. Het zien van Stromae geeft een heel nieuwe betekenis aan performen. Hij vertelt een verhaal in zijn nummers en de manier hoe hij zijn optreden neerzet is niet anders dan creatief en artistiek te noemen. Stromae is een must-see en echt een spectaculair en uniek feest om bij te zijn.

FOTOGRAFIE: Marcel Poelstra

Stromae foto Stromae - 2/4 - Heineken Music Hall Stromae foto Stromae - 2/4 - Heineken Music Hall Stromae foto Stromae - 2/4 - Heineken Music Hall Stromae foto Stromae - 2/4 - Heineken Music Hall Stromae foto Stromae - 2/4 - Heineken Music Hall Stromae foto Stromae - 2/4 - Heineken Music Hall Stromae foto Stromae - 2/4 - Heineken Music Hall Stromae foto Stromae - 2/4 - Heineken Music Hall Stromae foto Stromae - 2/4 - Heineken Music Hall Stromae foto Stromae - 2/4 - Heineken Music Hall Stromae foto Stromae - 2/4 - Heineken Music Hall Stromae foto Stromae - 2/4 - Heineken Music Hall

SVEN HAMMOND SOUL - 04/04 - TIVOLI DE HELLINGSven Hammond Soul gaf een wervelende show in Tivoli de helling. support:...

VIVE LA FÊTE - 29/3 - ECI CULTUURFABRIEK Vive La Fête,de Belgische band van Danny Mommens en Els Pynoo brachten hun...