VERSLAG: Switchfoot - 31/1 - Tivoli

Podiuminfo was aanwezig bij Switchfoot in Tivoli voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Switchfoot - 31/01 - Tivoli

Een week geleden kwam er slechts nieuws voor de fans van de reggaeband Black Uhuru, de band zou vanavond namelijk in De Oudegracht optreden, maar moest vanwege een verandering in het tourschema afzeggen. Wat resulteerde in goed nieuws voor de Switchfoot fans, althans, voor degene die nog geen kaartje hadden. Het concert is namelijk van Tivoli De Helling naar de Oudegracht verplaats waardoor er heel wat extra vrijkwamen. Een meevallertje mag dan ook wel voor de fans van deze christelijke rockband. De band zei namelijk op het laatste moment af voor het Flevo Festival vorig jaar, dit vanwege privé omstandigheden.

Hierdoor hebben we band een tijdje moeten missen, drie jaar geleden stond het vijftal voor het laatst in ons land. Dit als support act van Alter Brigde in de Melkweg. Ondertussen is de band echter de rol van support act wel weer ontgroeid en hebben ze hun eigen meegenomen, de band Vera Cruz. Voordat deze begint krijgen we echter een kleine toespraak van de organisatie Compession. Dit met de boodschap een kind (in een arm land) te sponsoren en daarmee een beter leven te geven. Een goede zaak, maar zit het concertpubliek op hun avondje uit wel te wachten op deze zware reclameboodschap?

So how is everybody doing? We left five ‘o clock this morning, so I didn’t had much sleep. This is why I feel a bit weird.” Gelukkig voor de zanger/gitarist zijn er veel nummers waarbij hij gedwongen moet zitten, dit om zijn tafelgitaar te kunnen bespelen. Naast deze showt de Eddy Vedder (Pearl Jam) achtige zanger ook graag zijn andere drie gitaren om flink los te gaan voor het publiek. Het publiek doet gezellig mee en voor wie de muziek wilt kopen kan dit uiteraard bij de merchandise van de band. “Our album is very cheap today, specially for the Dutch people. Dutch prices!” In het einde van de show komt de band terug naar hetgeen waar het mee begon: Compession. Vera Cruz draagt hun laatste nummer ‘Food For The Hungry’ op aan deze organisatie, waar de zanger verteld zelf ook lid van te zijn. Mocht je naast dit nog steeds geld overhebben heeft de zanger nog een verzoekje, pléase buy our album!

Na een half uurtje ombouwen begint headliner Switchfoot met spelen. De band bestaat alweer elf jaar en heeft in deze maarliefst zes albums en zes live dvd’s uitgebracht! Genoeg muziek dus om vanavond voor ons te kunnen spelen, muziek die het beste te vergelijken is met die van de rockband Feeder. Opvallend is dat het vijftal in elk nummer wel iets speciaals heeft. De eerste begint akoestisch, in het tweede breekt halverwege een gitaarsnaar (en wordt zonder verder gespeeld). Bij het derde nummer stopt de microfoon ermee, wat goed wordt opgelost door het publiek te simpel weg te laten zingen. Niet alleen meezingen, maar ook zelfs meespelen mag het publiek vanavond. Een jongen uit het publiek wordt op het podium uitgenodigd op het nummer ‘Stars’ mee te spelen. Hierdoor hoeft de zanger zich enkel op het zingen te concerteren waardoor hij nogmaals helemaal los kan gaan. Pas echt los (letterlijk) gaat hij in ‘Happy Is a Yuppie Word’, in dit nummer maakt hij een gezellig rondje door de zaal heen.

Hierna is de energie nog steeds niet op om in ‘Dirty Second Hands’ een stuk drumstel te pakken en stukken mee te drummen. Het is duidelijk dat de dertig jarige zanger/gitarist Jon Foreman in tegenstelling to de vorige band wel veel heeft geslapen vannacht. Waarschijnlijk is zijn bed ook het eerste waar hij heen rent na dit optreden.. Wat een energie!

Wanneer je aan de EO (Evangelische Omroep) denkt, degene die deze show heeft georganiseerd, is een rockende avonds niet het eerste waar je aan zal denken. Na vanavond is dat vooroordeel ook weer de wereld uit geholpen.

FOTOGRAFIE: Cosmo Vloedbeld

Verra Cruz foto Switchfoot - 31/1 - Tivoli Verra Cruz foto Switchfoot - 31/1 - Tivoli Verra Cruz foto Switchfoot - 31/1 - Tivoli Switchfoot foto Switchfoot - 31/1 - Tivoli Switchfoot foto Switchfoot - 31/1 - Tivoli Switchfoot foto Switchfoot - 31/1 - Tivoli Switchfoot foto Switchfoot - 31/1 - Tivoli Switchfoot foto Switchfoot - 31/1 - Tivoli Switchfoot foto Switchfoot - 31/1 - Tivoli

BEN FOLDS - 30/1 - PARADISOHet is bijna tien jaar geleden, dat Ben Folds ons landje voor het laatst...

SOIL - 28/01 - TIVOLI Gisteren in Vosselaar, morgen in Tilburg en vandaag in Utrecht, drie bands...