VERSLAG: Stromae - 21/12 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Stromae in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 4 foto's.

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Stromae - 21/12 - Melkeg

Het komt niet vaak voor dat een artiest die niet in het Nederlands of Engels zingt werkelijk potten breekt wat betreft internationaal succes. De Rwandese Belg Paul van Haver ofwel Stromae is de uitzondering die de regel bevestigt. Met zijn mega-hit 'Alors On Dance' stond hij in twintig landen op nummer 1 en op zijn in augustus uitgebrachte album 'Racine Carree' staat ook een handvol fantastische singles.

Vanavond geeft Stromae zijn eerste echte clubshow in Nederland. De grote zaal van de Melkweg was in een vloek en een zucht uitverkocht en de verwachtingen van het hele diverse publiek, dat zich vanavond in de Melkweg verzameld heeft, zijn niet minder dan hooggespannen. Terecht, zo blijkt.

Het concert begint met een vermakelijke computeranimatie. Stromae loopt door een virtuele wereld en komt daar zijn bandleden een voor een tegen. Als het licht even dooft staat dit bandlid plotseling op het podium. Muzikaal wordt er afgetrapt met 'Ta Fête'. Een catchy single waarmee ook het laatste album van Stromae opent. De Melkweg stuitert gelijk lekker mee op het aanstekelijke dance-nummer waar Stromae over heen rapt, danst, zingt en drumt.

Naast singer/songwriter, rapper en muzikant blijkt Stromae vanavond bovenal een begenadigd performer en crowdpleaser. Voor 'Tous les mêmes' is hij half man en half vrouw. Op het James Blake-achtige 'Quand C'est' laat hij zien hoe goede muzikant hij is. Tijdens 'Formidable' is hij een aan lager wal geraakte dronkaard, op het nummer 'Carmen' danst hij met geprojecteerde versies van zichzelf en voor 'Papaoutai' wordt hij als etalagepop op het podium getild. Tussendoor praat hij moeiteloos en nochalant de nummers aan elkaar in een grappig mengelmoesje van Frans, Nederlands en Engels. Hierbij probeert hij echt contact te leggen met het publiek. Een zeldzaamheid bij een concert dat zo groots geproduceerd en opgezet is.

De show wordt ook nog eens ondersteund door een lichtshow en video-producties waar geen enkele internationale artiest zich voor zou schamen. Als uitsmijter heeft Stromae the Opposites bereid gevonden mee te komen doen op 'Alors On Danse'. De climax duurt nog even wat langer als de twee Nederlanders met Stromae het beukende Opposites-nummer 'Thunder' doen.

Het is bijna te veel voor een avond. Stromae is anagram van Maestro en vanavond wordt een werkelijk meesterlijke show weggegeven. We kunnen niks anders zeggen dan: neem een paar bijlessen Frans en gaat dat zien! In de Heineken Music Hall op twee april of op het Pinkpop festival in juni.

FOTOGRAFIE: Daniel de Borger

Stromae foto Stromae - 21/12 - Melkweg Stromae foto Stromae - 21/12 - Melkweg  foto Stromae - 21/12 - Melkweg Stromae foto Stromae - 21/12 - Melkweg

JACCO GARDNER - 27/12 - PAARD VAN TROJEHet nieuwe jonge talent Jacco Gardner, wiens vernieuwende album "Cabinet Of...