VERSLAG: Lil'Wayne - 21/10 - ZiggoDome

Podiuminfo was aanwezig bij Lil Wayne in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Lil'Wayne

Afgelopen maart zou Lil’Wayne ons land al bezoeken. Destijds werd deze tour afgelast en enkele maanden later staat de rapper eindelijk in Amsterdam. De opkomst is niet te hoog en dankzij een naar voren geschoven podium en het afsluiten van de bovenste ring in de ZiggoDome ontstaat er toch nog iets van een gezellige drukte.

Eerst mag rapper Mac Miller de zaal opwarmen. Nadat de DJ een korte set, rijkelijk gevuld met Trap muziek, gedraaid heeft komt de MC het podium op lopen. Hij oogt vanavond op zijn gemak en werkt zich energiek door een knallende setlist heen. De rapper flowt lekker. Dankzij een afwisseling tussen knallende en rustigere nummers weet hij al snel iedereen mee te krijgen. Hit ‘Donald Trump’ wordt tegen het einde dan ook enthousiast mee gerapt vanuit het publiek.

Wanneer de zaal helemaal klaar is voor Lil’Wayne kan het wachten beginnen. Op het podium staan de skateboarders en band al geruime tijd klaar, Lil’Wayne zelf begint echter meer dan een uur te laat. Wanneer hij eindelijk aftrapt met ‘Blunt Blowin’ lijkt de rapper ijzersterk te zijn. Energiek rent hij het podium op en neer. Ondertussen vliegen de raps op duizelingwekkende snelheid in het rond.

De band sluit zich daar prima bij aan. Gedurende de momenten dat de beats lekker knallen blijkt het een welkome aanvulling. De drums staan hard en het krachtige gitaarspel sluit perfect aan bij de soms agressieve flow. In een kort blok raast hij zich door hits als ‘Lollipop’ en ‘Get Money’. Dat hij bij vele daarvan niet meer dan een couplet doet is te begrijpen. Een rapper met elf solo albums en ontelbare gastbijdrages kan nooit alle hits spelen.

Verrassend genoeg is het daarna even afgelopen. De DJ mag zijn kunsten tonen en doet dit met een setje DMX, Drake en Snoop Dogg. De DJ laat vanavond geen indrukwekkende turntable skills zien en tijdens het luisteren naar ‘Forever’ vraag je jezelf af waarom we deze in een DJ set moeten horen. Een van de rappers met een ijzersterk couplet in dit nummer, staat toch echt achter de coulissen te wachten.

Na afloop van de DJ-set knalt Lil’Wayne er nog in met ‘A Milli’. Net zoals na de lange pauze, is de energie en vergevingsgezindheid van het publiek er uitgelopen. Voor ondergetekende is het dan helaas tijd om te rennen voor de laatste trein naar huis. Schijnbaar stond er nog een kwartier te gaan op de klok. Misschien dat het gastoptreden van Birdman de set nog heeft kunnen redden. Het schijnt het laatste optreden van Lil’ Wayne in Europa te zijn. De rapper wil zich op zijn gezin richten. Bij rappers betekent dit statement nooit het definitieve einde, wellicht kan hij zich bezinnen op het respect dat hij laat zien tegenover zijn fans. Ondanks de sterke podium performance, krijgt Lil’Wayne het namelijk voor elkaar om je met een teleurgesteld gevoel huiswaarts te laten keren.

FOTOGRAFIE: Erik Knevelbaard

Lil Wayne foto Lil'Wayne - 21/10 - ZiggoDome Lil Wayne foto Lil'Wayne - 21/10 - ZiggoDome Lil Wayne foto Lil'Wayne - 21/10 - ZiggoDome Lil Wayne foto Lil'Wayne - 21/10 - ZiggoDome Lil Wayne foto Lil'Wayne - 21/10 - ZiggoDome Lil Wayne foto Lil'Wayne - 21/10 - ZiggoDome Mac Miller foto Lil'Wayne - 21/10 - ZiggoDome Mac Miller foto Lil'Wayne - 21/10 - ZiggoDome Mac Miller foto Lil'Wayne - 21/10 - ZiggoDome

HALLOWEEN FRIGHT NIGHTS 2013 - WALIBI HOLLANDVoor de 13e keer vindt Halloween Fright Nights plaats en breekt de hel los op...

CHILDREN OF BODOM - 20/10 -013 Een Fins avondje in de Tilburgse 013 dit keer: Children of Bodom heeft de...