VERSLAG: MGMT - 10/10 - Vredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij MGMT in Vredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Laura de Lange

MGMT Tivoli Vredenburg Leidse Rijn 10-10-2013

MGMT gaat al een tijd mee in de wereld van indierock. In 2008 kwam de monsterhit Kids uit en is de band uit Connecticut niet meer weg te denken. Met een nieuw album wat augustus dit jaar uitkwam is het tijd om Nederland opnieuw te veroveren en dit keer in een uitverkocht Vredenburg Leidse Rijn in Utrecht. Time to bring the kids back to the stage!
Het lijkt net alsof zanger Andrew VanWyngarden direct vanuit zijn bed het podium betreedt, althans zo is hij wel gekleed met een stippen broek aan. Het concert start met de single Delirium met daaropvolgend een cover van Introspection van Faine Jade. Met kleurrijke visuals probeert MGMT een psychedelische sfeer neer te zetten.
Wat na een paar nummers duidelijk is, is dat MGMT geen contact maakt met het publiek en daar ook geen zin in lijkt te hebben. De bandleden staan naar elkaar toe te spelen en alleen de zanger lijkt in zijn eigen wereld de nummers te spelen. Het publiek lijkt in een soort trans te zijn door de visuals en de meeslepende muziek. Pas na 2 nummers begroet MGMT Utrecht kort en speelt weer door met het bekende nummer Time To Pretend maar zelf bij deze hit van MGMT gaat het publiek niet echt los.
Het lijkt op het optreden een opeenvolging is van hetzelfde nummer. Het geluid van MGMT is herkenbaar maar niet heel gevarieerd. Ook omdat de band geen praatje tussen de nummers door maakt is het alleen duidelijk dat het nummer klaar is als de band even stopt met spelen. In zekere maten probeert de band het publiek te entertainen met visuals en een niet veel zeggende zwevende frisbee. Dat de visuals interessanter zijn om naar te kijken dan de band zelf. Dit zegt wat of over de visuals maar in dit geval over MGMT zelf, erg jammer.
Dan is het toch tijd voor een van de meesterwerken van MGMT zelf, Kids. Verrassend genoeg is Kids niet het laatste nummer voor het toegift of zit in het toegift zelf. De gespeelde versie is aardig maar het is onduidelijk welke kant MGMT op wil. Willen ze psychedelisch zijn of juist meer de electro kant op? Voor het eerst in het optreden loopt VanWyngarden over het podium en als een houten klaas geeft hij zowel een paar mensen een high five, way to go!
Ook bij het toegift pakt de band niet echt uit. De nummers als The Handshake zijn goed en muzikaal uitgevoerd maar het is totaal niet spannend om te zien en het lukt de band niet om het publiek te verbazen van hun muzikaliteit.
Muzikaal gezien is er niks mis met MGMT maar ze hadden zoveel meer uit de kast kunnen halen om het optreden sterker te maken. Ze hebben namelijk die potentie wel in hun songs zitten. MGMT moet weten welke kant ze op willen met hun optreden want nu is het kijken van een breiwedstrijd net zo opwindend. Het luisteren naar de CD van MGMT is waarschijnlijker net zo spannend als naar het concert van MGMT gaan. Het is het geld niet waard om MGMT te zien, sorry.

FOTOGRAFIE: Bianca Stommel

Guards foto MGMT - 10/10 - Vredenburg Guards foto MGMT - 10/10 - Vredenburg Guards foto MGMT - 10/10 - Vredenburg MGMT foto MGMT - 10/10 - Vredenburg MGMT foto MGMT - 10/10 - Vredenburg MGMT foto MGMT - 10/10 - Vredenburg MGMT foto MGMT - 10/10 - Vredenburg MGMT foto MGMT - 10/10 - Vredenburg MGMT foto MGMT - 10/10 - Vredenburg

AXELLE RED - 10/10 - PEOPLE'S PLACEDe roodharige, succesvolle Belgische chansonnière Axelle Red kwam met band...

MACKLEMORE & RYAN LEWIS - 8/10 - HMH In september zetten Macklemore & Ryan Lewis de Heineken Music Hall al eens op...