VERSLAG: Leonard Cohen - 18/9 - Ahoy

Podiuminfo was aanwezig bij Leonard Cohen in Ahoy voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 11 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Leonard Cohen @ Ahoy

Leonard Cohen lijkt maar geen genoeg van Nederland te kunnen krijgen. Sinds zijn glorieuze terugkeer op het Westergasterrein en de Ahoy in 2008 keerde de singer-songwriter vorig jaar terug voor twee grandioze optredens in het Olympisch Stadion. Met zijn tachtig lentes jong stond Cohen woensdag in de Ahoy en bezoekt hij vrijdag Amsterdam.

Leonard Cohen heeft vanavond de zelfde band mee die vorig jaar naar Amsterdam afreisde. Deze bewijst haar kundigheid meteen met opener ‘Dance Me To The End Of Love’. De stem van Leonard lijkt er met de jaren alleen maar lager op te worden. Het zuivere geluid dwaalt door de zaal en Alexandru Bublitchi bewijst met zijn vioolspel het nummer van een melancholisch gevoel te voorzien. Tot drie keer toe staat de Moldaviër op om een korte solo te spelen.

Tot de pauze staat er een voortreffelijke set van oude nummers op de setlist. Deze wordt aangevuld met enkele nieuwe liedjes. Klassiekers als ‘Bird On The Wire’ en ‘Lover, Lover, Lover’ worden gespeeld. De band bewijst haar muzikale kundigheid door verscheidene solo’s te spelen. De muzikale omlijsting wisselt van bluesvol naar zigeuner en wereldmuziek. Te allen tijde is het echter vooral Leonard Cohen die schittert.

De man staat gekleed in zwart pak en zijn kenmerkende hoedje rustig zijn nummers te zingen. Wanneer hij na de pauze opent met enkele rustige nummers als ‘Suzanne’ en ‘Chelsea Hotel #2’weet je dat muziek zelden mooier tot zijn recht komt. Cohen ziet er fragiel uit. Dit sluit perfect aan bij de nummers.

Uiteraard krijgen ook de verschillende zangeressen een solo moment. Sharon Robinson zingt alleen ‘Alexandra Leaving’ en de twee Webb zusjes mogen het oorstrelende ‘If It Be Your Will’ zingen. Beide nummers worden vooraf gegaan door een kort gedicht van Cohen zelf.Tijdens de performance staat hij te kijken alsof hij zijn bandleden voor het eerst ziet spelen.

Vanavond zet Cohen een respectvolle muziekshow neer die je zelden ziet. Hij bedankt nederig het publiek voor het in de nok beklimmen van de gigantische Ahoy en het spenderen van een aanzienlijk gedeelte van het huishoudelijke budget voor de betere plaatsen. Iedereen krijgt zeker waar voor zijn geld. Verspreid over 3 uur, en drie toegiften, speelt de Canadees een gigantisch overzicht van zijn carriere. De sublieme, doch kippenvel opwekkende, muzikale begeleiding vormt een fantastische combinatie met de lage stem van Cohen. De zanger zelf meldt dat het nooit zeker is of hij nog een keer terugkomt om Nederland te bezoeken. Het is van ganser harte te hopen van wel!

FOTOGRAFIE: Paul Barendregt

Leonard Cohen foto Leonard Cohen - 18/9 - Ahoy Leonard Cohen foto Leonard Cohen - 18/9 - Ahoy Leonard Cohen foto Leonard Cohen - 18/9 - Ahoy Leonard Cohen foto Leonard Cohen - 18/9 - Ahoy Leonard Cohen foto Leonard Cohen - 18/9 - Ahoy Leonard Cohen foto Leonard Cohen - 18/9 - Ahoy Leonard Cohen foto Leonard Cohen - 18/9 - Ahoy Leonard Cohen foto Leonard Cohen - 18/9 - Ahoy Leonard Cohen foto Leonard Cohen - 18/9 - Ahoy Leonard Cohen foto Leonard Cohen - 18/9 - Ahoy Leonard Cohen foto Leonard Cohen - 18/9 - Ahoy

MACKLEMORE & RYAN LEWIS - 18/9 - HEINEKEN MUSIC HALLMacklemore & Ryan Lewis stonden 18 september in de Heineken Music Hall en...

THE BOXER REBELLION - 13/9 - PARADISO Verzamelt uit alle plekken van deze globe waar muzikale genialiteit vandaan...