VERSLAG: Neil Young - 5/6 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Neil Young & Crazy Horse in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Neil Young & Crazy Horse

Na een lange pauze, van bijna acht jaar, bracht Neil Young vorig jaar samen met Crazy Horse een plaat uit. Afgelopen woensdag bracht dat de reünie eindelijk naar Nederland. In een stampvolle Ziggodome laten de heren horen het rocken nog steeds niet verleerd te hebben. Verspreid over twee en een half uur sleept de band je mee in een psychedelisch rockspektakel dat nog lang zal blijven heugen.

Het optreden begint met een amateuristisch en flauw toneelstukje. Een stel mensen verkleed als professoren werkt aan de opbouw van het podium en dat gaat zogenaamd mis. Wanneer Neil Young eindelijk het podium op wandelt wordt het Nederlandse volkslied ten gehore gebracht en lijkt de flauwekul al snel de boventoon te gaan voeren. Niks is echter minder waar.

Neil Young grijpt zijn gitaar en knalt gelijk ‘Love And Only Love’ de zaal in. Vanaf dat moment lijken de vier heren, die redelijk op leeftijd zijn, jaren jonger. Ze spelen alsof ze ergens in een grauwe kelderbox staan in plaats van in de immense Ziggodome. De gitaarsolo’s vliegen in het rond en het viertal staat zichtbaar te genieten.

Daarbij maakt het niet eens zoveel uit welke nummers er gespeeld worden. Het zijn de instrumentele gitaar stukken van Neil Young en Franck Sampedro die de boventoon voeren. Die leiden regelmatig tot machtige muren van geluid. Subtiliteit ligt altijd om de hoek en wanneer deze plotseling te voorschijn komt is het des te mooier.

Qua nummers valt er hierbij genoeg te genieten. In een uitgesponnen versie van ‘F!#in Up’ zingt Neil Young enkele minuten lang hoe fucked up hij wel niet is. Dat hij daarbij tegen Sampedro in zingt geeft het nummer een gospelgevoel mee. Ook het liefdesepos ‘Ramada Inn’ sleept je helemaal mee.

Voor de rustigere nummers moet je echter in het midden van het optreden zijn. Met een Bob Dylan cover van ‘Blowin In The Wind’, het beroemde ‘Heart Of Gold’ en twee nieuwe nummers valt er even de gevoeligere kant van Neil Young te horen. Het is goed voer om mee bij te komen van het ruigere werk. Tijdens de twee nieuwe nummers wordt Young wederom geassisteerd door Crazy Horse en doet de band meer aan de gevoeligere folkrock van Crosby, Stills & Nash denken.

Voor een greatest hits show hoeft je niet bij Neil Young & Crazy Horse aanwezig te zijn. De mainstream fans komen met ‘Like A Hurricane’, ‘Heart Of Gold’ en ‘Hey Hey, My My’ op de setlist echter genoeg aan hun trekken. Het gezelschap staat wel garant voor een fantastische rocksensatie. Neil Young laat de gitaren janken in lange jams en sleept de luisteraars mee door een fantastische setlist. Het schijnt dat dit de laatste tournee van Crazy Horse is, Neil Young belooft vanavond echter terug te keren en het is te hopen dat Crazy Horse dan wederom van de partij is!

FOTOGRAFIE: Paul Barendregt

Neil Young & Crazy Horse foto Neil Young - 5/6 - Ziggo Dome Neil Young & Crazy Horse foto Neil Young - 5/6 - Ziggo Dome Neil Young & Crazy Horse foto Neil Young - 5/6 - Ziggo Dome Neil Young & Crazy Horse foto Neil Young - 5/6 - Ziggo Dome Neil Young & Crazy Horse foto Neil Young - 5/6 - Ziggo Dome Neil Young & Crazy Horse foto Neil Young - 5/6 - Ziggo Dome

BARBRA STREISAND - 6/6 - ZIGGODOMEBarbra Streisand speelde dit jaar voor het eerst in haar carrière op...

ALICIA KEYS - 7/6 - ZIGGO DOME Met iedere plaat flikt ze het weer, Alicia Keys . Op iedere plaat staat wel...