VERSLAG: Johan - 26/10/06 - Tivoli

Johan - 26/10/06 - Tivoli

Al jaren staat Johan aan de Nederlandse muziektop. De band is momenteel druk bezig met een landelijke tournee om het laatste album ‘THX JHN’ te promoten. Na een succesvol optreden op Lowlands eerder dit jaar, maakt Johan nu de kleinere podia onveilig. En op deze podia is de band op haar best. Vanavond klinken de schitterende gitaarpopliedjes van band in een uitverkocht Tivoli in Utrecht.

Het publiek wordt vanavond opgewarmd door labelgenoten El Pino & The Volunteers. Gitaarmuziek met een country- en folk-inslag. Goede recensies hebben ervoor gezorgd dat de band een plaats heeft gekregen in het voorprogramma van Johan. Ondanks dat dit voorprogramma (zoals vaak) minder aandacht krijgt, weet El Pino & The Volunteers met een goed optreden de verwachtingen waar te maken.

Johan opent haar concert met ‘Coming In From The Cold’. Het publiek reageert enthousiast en de band heeft er zichtbaar zin in vanavond. Zelfs zanger Jacco de Greeuw kan een kleine glimlach moeilijk onderdrukken. Het optreden van vanavond staat uiteraard in het teken van de nieuwe plaat ‘THX JHN’. Nummers als ‘Walking Away’, ‘Reader Takes A Stand’ worden met veel applaus beloond door het publiek. Het nummer ‘Oceans’ wordt ondersteund met videobeelden die eerder ook al te zien waren tijdens het optreden op Lowlands.

Er komt niet alleen nieuw materiaal voorbij vanavond. Ondanks dat de band nooit een nationale hit heeft gescoord, zijn de fans de eerste twee albums van de band nog niet vergeten. Het nummer ‘December’ blijkt zelfs een ware publiekfavoriet; al na aankondiging van het nummer klinkt er veel gejuich vanuit de zaal. Hetzelfde geldt voor ‘Day Is Done’. Het publiek zingt de tekst van dit nummer luidkeels mee. Een zeer tevreden, maar enigszins ook verbaasde blik van de band is het gevolg.

In de toegift is het tijd om de nieuwe single, die binnenkort wordt uitgebracht, te presenteren. Dit blijkt het up-tempo nummer ‘She’s Got A Way With Men’ te zijn. Verder wordt de setlist tijdens de toegift uitgebreid met het nummer ‘Everybody Knows’. Conclusie van de avond? Johan is in topvorm en is momenteel wellicht de beste Nederlandse band die te bewonderen is op de podia.

THE DEARS - 31/10/06 - MELKWEGTwee jaar geleden stonden The Dears geprogrammeerd als voorprogramma van Snow...

SLAYER - 20/10/06 - BRABANTHALLEN Eindelijk stond Slayer dan weer op een Nederlands podium....