VERSLAG: Krush Groove - 19/4 - Paradiso

VERSLAG: Nina de Koning

Krush Groove - 29/4 - Paradiso

Aan de vooravond van de troonswisseling op 29 april 2013 is het feestje aan in het Paradiso Amsterdam. Deze komt met een hele fijne verrassing in de vorm van Krush Groove. Krush Groove is een partynight die sinds 2008 al bezig is met het bijeenbrengen van vooruitstrevende en grensverleggende DJ’s en heeft deze avond een hele bijzondere eregast, namelijk één van de grootste DJ’s van de wereld: Diplo. Meneer heeft twee dagen geleden al de grote zaal van Paradiso laten shaken met een ander project van hem (Major Lazer), maar nu zal hij het alleen moeten klaarspelen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de rest van de namen met onder andere Henzel & Disco Nova, Feest DJ Ruud, The Flexican & MC Sef en The Partysquad.

Henzel & Disco Nova zijn een verrassing. Niet zo zeer door het feit dat ze voor de avond geboekt zijn, maar meer de plek waar ze spelen. Namelijk in de kleinste ruimte die de poptempel rijk is: de kelder. Dat Henzel & Disco Nova als begrip in de underground scene op de verkeerde plek zijn geboekt is ook te merken aan hoe overvol het staat als de heren aan het draaien zijn. Knoert harde techno geluiden vullen de ruimte en laten de lichamen zweten van plezier. Tot aan de laatste minuut is het een lekker feestje met Henzel & Disco Nova.

The Partysquad. O, o, The Partysquad. Het is moeilijk hier meer over te zeggen, omdat het duidelijk is dat ze hun glans allang zijn verloren. Een jongen achteraan zegt dan ook terecht: ‘The Partysquad een mic (microfoon) geven is toch echt de meest slechte beslissing van de hele avond.’ Er komt alleen maar wartaal uit de jongens en de muziek is ook niet echt om naar huis toe over te schrijven, wat resulteert in mensen die verveeld het schouwspel aan het bekijken zijn. De jongens en hun entourage is te luid; ze overschreeuwen zichzelf om te laten zien hoe 'stoer' zij zijn. In de serieuze clubscene is hier geen plaats voor en ze vallen naast de rest van de line-up totaal uit de toon.

FS Green – geboren als Franklin Groen – speelt een thuiswedstrijd. Hij is een geboren Amsterdammer en lijkt, mede hierdoor, het podium van de kleine zaal van Paradiso – omgedoopt tot Ladies Lounge vanavond – al helemaal eigen te hebben gemaakt. Al het begin is moeilijk en ook al staat FS ‘vroeg’ gepland (hij begint vijf over half twee) is de zaal zeker tot drie kwart gevuld als hij het podium bestijgt. Even gaat het enorm lekker als na twee nummers wat mensen tegen elkaar op staan te schuren, maar na vier nummers begint alles wel een beetje in te kakken. Als het dan vijf voor twee is en headliner Diplo bijna begint loopt er een groot deel van de zaal weg. Het legt een groot gat voor FS Green en geeft aan dat FS Green nog niet genoeg kan boeien om mensen voor hem te laten blijven. Maar wat niet is, kan voor deze meneer zeker nog komen!

Diplo (waarvan de echte naam overigens Wesley Pentz is) zijn set is magisch, mede doordat het publiek de magie erkent en omarmt met gejoel, gehuil – een meisje sluit intens genietend haar ogen, waarop er tranen uit beginnen te stromen –, glimlachjes en handen gevormd naar hartjes. Dat Diplo weet dat hij een muziektovenaar is, is duidelijk aan zijn presentatie. Zoals altijd is hij de coolheid zelve en draait hij de plaatjes zo casual dat het net lijkt alsof hij drie seconden na zijn geboorte al achter de draaitafel te vinden was. Nog een verdienste van Diplo (en dan vooral zijn muziek!) is het feit dat hij zowel mannen als vrouwen zo ver krijgt om met hun billen de vreemdste dingen te doen. En diegenen die niet aan twerking – een dirty dance vorm waarbij de man de vrouw op de kont slaat en de vrouw tegen het geslachtsdeel van de man opbotst alsof hij haar anaal neemt – doen of met hun billen aan het schudden zijn draaien in ieder geval met de heupen.

Krush Groove bereikt in één nacht waar John Ewbank weken op heeft gezeten (en wat nog jammerlijk gefaald heeft), de avond brengt mensen – voor het grootste gedeelte door hoofdact Diplo – samen en geeft – mede door het publiek dat totaal alle remmen los gooit – een dikke middelvinger naar alle andere Koninginnenacht feestjes in de stad.

SAMEN VOOR ORANJE - 30/4 - AHOYNa alle ophef over het Koningslied, vond op 30 april dan eindelijk het grote...

TOM MCRAE - 16/05 - VREDENBURG Tom McRae tourt weer door Nederland, dit keer helemaal solo. Podiuminfo ging...