VERSLAG: Fun. - 10/04 - Vredenburg Utrecht

Podiuminfo was aanwezig bij fun. in Vredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Janske van den Broek

Fun. 10/04 Vredenburg

Wie heeft het nummer ‘We Are Young’ niet de hele zomer in zijn of haar hoofd gehad? De heren van Fun. verbraken vele records en ontvingen er zelfs een Grammy voor. Het album Some Nights gooit hoge ogen en de heren scoren hit na hit. Voor de start van hun nieuwe tour spelen ze vanavond op de verjaardag van bandlid Andrew in een bomvol Vredenburg. Zal Fun. vanavond ons een avondje “fun” garanderen? Als het aan de bandnaam ligt moet dat vast goed komen.

De Amerikaanse band Minature Tigers is deze tour mee als support en speelt vanavond voor het eerst op Europese bodem. De band speelt zoetsappige maar moeilijk te verteren Indie Dream Pop met teksten als “Girlfriend, We Used To Be The Shit” en “Baby, I’m So Crazy Without You”. Sommige nummers lijken het niveau wat op te krikken maar worden daarna weer snel omver gegooid met tranentrekkende gezongen nummers. Zanger Charlie Brand vliegt vele malen uit de bocht met zijn valse zang. Ze zorgen niet echt voor een sterk begin van deze avond.

De heren van Fun. zijn vandaag met versterking gekomen, met vijf mannen en één vrouw betreden ze het grote podium. Met de harde drum van het nummer ‘Out On The Town’ en de speciale effecten van het licht knalt Fun. vol enthousiasme de zaal in. Zowel het publiek als de band bewegen op de maat van de muziek als een marcherend leger. Ook bij het nummer ‘One Foot’ gaan alle handen in de lucht op de maat mee.

Zanger Nate Ruess is bijzonder goed bij stem vanavond. Ondanks dat hij in een hoog tempo vele kilometers lijkt te powerwalken op het podium schiet hij alle noten op de juiste hoogte consequent raak. Het publiek smult van de vrolijke Indie pop sound en het enthousiasme van de band. Bijna alle nummers van het album Some Nights wordt gespeeld en klinken live zelfs nog sterker. Op het eind van de show horen we onder andere ‘Carry On’ en natuurlijk de hit ‘We Are Young’ waarbij de hele zaal uit volle borst ‘I’ll Carry You Home…Tonight” op het eind zingt. Een verassend goed live optreden waarbij de band hun naam helemaal waar heeft gemaakt. Fun. gaf ons vanavond een avond vol ‘fun’.

FOTOGRAFIE: Mark Ooms

fun. foto Fun. - 10/04 - Vredenburg Utrecht Miniature Tigers foto Fun. - 10/04 - Vredenburg Utrecht Miniature Tigers foto Fun. - 10/04 - Vredenburg Utrecht fun. foto Fun. - 10/04 - Vredenburg Utrecht fun. foto Fun. - 10/04 - Vredenburg Utrecht fun. foto Fun. - 10/04 - Vredenburg Utrecht fun. foto Fun. - 10/04 - Vredenburg Utrecht fun. foto Fun. - 10/04 - Vredenburg Utrecht fun. foto Fun. - 10/04 - Vredenburg Utrecht

DE SPEELDOOS - 11/4 - VERADit jaar kwamen Torre Florim en Roos Rebergen met een opvolger op De...

COLOSSA - 11/04 - EFFENAAR Colossa presenteerde hun nieuwe album New Day Rising in de Effenaar. de Pace...