VERSLAG: Gojira - 26/3 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Gojira in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Marco Vlot

Gojira – 26/3 – Melkweg

Dat het Franse Gojira populair is, blijkt wel uit het feit dat het optreden is verplaatst van de oude zaal van de Melkweg naar The Max. De rij bij de garderobe is lang terwijl voorprogramma Hypno5e hun groovende metal ten gehore brengt. Melodische stukken worden afgewisseld door stevige gitaren en complexe ritmes. Muzikaal gezien ligt Hypno5e in het verlengde van het hoofdprogramma, maar bijvoorbeeld het gebruik van samples maakt toch dat de band een eigen geluid heeft. En het klinkt verdomd lekker.

Om kwart over negen betreden de vier heren van Gojira het podium en ze knallen er meteen lekker in met ‘Explosia’, de opener van hun laatste album L’Enfant Sauvage. De bandleden zitten vol energie; drummer Mario Duplantier mishandelt als een bezetene zijn drumstel en bassist Jean-Michel Labadie laat zijn korte haar geen belemmering zijn om stevig te headbangen. Desondanks speelt de band verschrikkelijk strak, wat gezien de niet-alledaagse ritmes die bijvoorbeeld aan Meshuggah doen denken en de bereikte snelheden geen sinecure is.

Waar bij veel bands in de wat steviger genres de teksten vooral over doem en verderf gaan, is dat bij Gojira niet het geval. Zanger Joe Duplantier haalt zijn inspiratie bijvoorbeeld uit speeches over Martin Luther King of het behouden van het innerlijke kind. Gelukkig weet de band dit te verpakken in stevig knallende nummers vol smakelijke riffs, onverwachte ritmische breaks en stevige zang die toch blijven grooven zoals hoogtepunten ‘Oroborus’ en ‘L’Enfant Sauvage’.

Halverwege het optreden is er een onderbreking waarin de broers Duplantier van plek wisselen. Hieruit blijkt wel dat Mario het beter bij drummen kan houden en Joe beter bij gitaarspelen. Dit is echter slechts een kleine hindernis bij een verder zeer geslaagd optreden van een sympathieke band die oprecht dankbaar lijkt te zijn dat ze naar een grotere locatie zijn verhuisd en niet te beroerd is om na het concert nog terug te komen op het podium om handen te schudden met het publiek.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

foto Gojira - 26/3 - Melkweg Gojira foto Gojira - 26/3 - Melkweg  foto Gojira - 26/3 - Melkweg Gojira foto Gojira - 26/3 - Melkweg Gojira foto Gojira - 26/3 - Melkweg Gojira foto Gojira - 26/3 - Melkweg Gojira foto Gojira - 26/3 - Melkweg Gojira foto Gojira - 26/3 - Melkweg Gojira foto Gojira - 26/3 - Melkweg Gojira foto Gojira - 26/3 - Melkweg Gojira foto Gojira - 26/3 - Melkweg Gojira foto Gojira - 26/3 - Melkweg

DEICIDE - 25/3 - BAROEGEen avond Deicide is altijd een verrassing. Soms komt de band opdraven zonder...

NAS - 25/3 - 013 Nas is nog altijd alive and kicking en deed tijdens zijn Europese tournee ook...