VERSLAG: Kanye West - 28/2 - HMH

Podiuminfo was aanwezig bij Kanye West in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 10 foto's.

VERSLAG: Jasper Klomp

Kanye West stelt teleur

“Turn up the bass ‘til it’s up-in-your-face level”, klinkt het uit de mond van Kanye West tijdens ‘Mercy’. De drie muzikanten die hem vanavond flankeren, luisteren goed naar hun baas. De zware beat knalt door de Heineken Music Hall. Het nummer is onderdeel van een sterk begin van het verrassingsconcert dat pas op 19 februari werd aangekondigd. De opening is echter niet representatief voor de hele show. Hopelijk gunt West zichzelf de volgende keer wat meer tijd en is het geheel beter doordacht, zowel qua showelementen als setlist.

West, geheel in het wit gestoken, is omringd door schermen. Naast, boven en achter hem zijn beelden te zien van een poollandschap tijdens het voor deze show toepasselijke openingsnummer ‘Cold’. Dit soort beelden zijn immers bijna de hele show te zien en de Amerikaan paradeert over een witte verhoging die een gletsjer moet voorstellen. Aangezien zijn band helemaal aan de zijkanten is weggestopt, loopt Kanye West er een beetje verloren bij. Een dergelijke podiumindeling had misschien fantastisch uitgepakt als zijn maatje Jay-Z erbij was geweest. Nu is het op den duur saai om naar te kijken.

Naast ‘Mercy’ komen in het sterke eerste deel onder meer ‘Jesus Walks’ en ‘Power’ voorbij. De visuals bij laatstgenoemde van een woeste zee zien er prachtig uit. West rapt, zowel qua stem als timing, uitstekend en het concert heeft op dat moment wat alle facetten betreft een hoog niveau. Dat wordt eigenlijk doorbroken wanneer er opeens nepsneeuw naar beneden dwarrelt. Ten eerste omdat het afleidt van wat er op het podium gebeurd en daarnaast maakt hij opeens veelvuldig gebruik van de autotune. In het restant van het concert komt dit zoveel terug dat het je de keel uit gaat hangen.

Het masker dat hij tijdens enkele nummers draagt maakt van hem een sneeuwmonster. Als een soort Kanyeti loopt hij over het podium. Een element als dit heeft dan ook een veel beter effect op de show dan die nepsneeuw, al is het latere masker van diamanten dan misschien weer wat overdreven. Met nummers als ‘Flashing Lights’ en ‘Birthday Song’ van 2 Chainz benadert West het niveau van het begin weer.

Opvallend is dat de nummers van de moderne hiphopklassieker My Beautiful Dark Twisted Fantasy heel erg tegenvallen. De talloze gastartiesten van het album worden live node gemist. ‘All Of The Lights’ klinkt uitstekend, totdat West de ontstane gaten zelf op moet vullen. Dit is misschien wel de meest pijnlijke conclusie van deze avond. Een allesomvattend project als het laatste album is niet door één man te dragen, ook al was Kanye West er de spil van. Met lang uitgesponnen versies van ‘Runaway’ en ‘Lost In The World’ bloedt het concert uiteindelijk dood. De vele thuisblijvers kregen gelijk.

FOTOGRAFIE: Paul Barendregt

Kanye West foto Kanye West - 28/2 - HMH Kanye West foto Kanye West - 28/2 - HMH Kanye West foto Kanye West - 28/2 - HMH Kanye West foto Kanye West - 28/2 - HMH Kanye West foto Kanye West - 28/2 - HMH Kanye West foto Kanye West - 28/2 - HMH Kanye West foto Kanye West - 28/2 - HMH Kanye West foto Kanye West - 28/2 - HMH Kanye West foto Kanye West - 28/2 - HMH Kanye West foto Kanye West - 28/2 - HMH

TRIXIE WHITLEY - 1/3 - PARADISONadat Trixie Whitley de kleine zaal van Paradiso al tweemaal uitverkocht, is...

WOVENHAND - 17/2 - TIVOLI De Amerikaanse band Woven Hand speelde woensdagavond 27 februari in Tivoli...