VERSLAG: Alt-J - 26/2 - Vredenburg

VERSLAG: Jasper Klomp

Alt-J (∆) - 26/2 - Vredenburg

Vier Britse jongens die elkaar tijdens hun studie aan de Universiteit van Leeds leerden kennen, waren afgelopen jaar dé verrassing in de muziekwereld. Eindelijk was er weer een jonge Engelse band met een eigen geluid. Het debuutalbum An Awesome Wave, vol goed doordachte popnummers en opmerkelijke zang, scoorde uitstekend in diverse jaarlijsten. Het werd door de medewerkers van deze site zelfs uitgeroepen tot hét album van het jaar 2012. Na enkele festivaloptredens en twee passages in Amsterdam staat Alt-J (∆) vanavond in Vredenburg Leidsche Rijn te Utrecht.

Alt-J (∆) kan de hoge verwachtingen als gevolg van het album niet waarmaken. De band lijkt op de automatische piloot te spelen. Dat komt vooral doordat het op het podium een statische bedoeling is. Alleen tijdens ‘Fitzpleasure’ gebeurt er daadwerkelijk iets. Enkel Gwil Sainsbury die met zijn castanets helemaal in zijn rol opgaat, zorgt ervoor dat het ook leuk is om naar te kijken. Het is des te jammer dat de machtige gelaagdheid van de bassen in de live-uitvoering ver te zoeken is.

Over het algemeen steken de nummers prima in elkaar. Er zit in vergelijking met het album echter te weinig verschil in de arrangementen om het optreden alleen al om de muziek spannend te laten zijn. Daarbij komt dat de bassen, die afkomstig zijn van toetsenist Gus Unger-Hamilton, het gitaarwerk in veel nummers overstemmen. Het enige bandlid dat niet in de malaise meedeelt, is Thom Green. De ene beat die van zijn drumstel afkomt lijkt nog gecompliceerder in elkaar te zitten dan de ander. Daarbij volgen de tempowisselingen elkaar in rap tempo op.

Het is ook niet alleen maar kommer en kwel. De samenzang is mede door het karakteristieke stemgeluid van Joe Newman van een zeer hoog niveau. Daarnaast blijft er vanavond bij een nummer als ‘Breezeblocks’ genoeg over om van te genieten. De vier Britten zullen bij het maken van een vervolgalbum echter goed moeten nadenken over de vraag hoe ze het live kunnen brengen. Wat dat betreft zijn er twee opties. Doorgaan in het verlengde van een nummer als ‘Fitzpleasure’ of kiezen voor de folk-kant van de muziek en dat tijdens optredens helemaal uitbouwen. Vanavond maakt de band duidelijk dat beide kanten onder de knie krijgen nog een brug te ver is.

Wat die toekomst betreft, belooft het nieuwe ‘Buffalo’ niet veel goeds. Het nummer, dat afkomstig is van de soundtrack van Silver Linings Playbook, begint mooi met het samenspel tussen Newman en Sainsbury. In het vervolg blijft de inventiviteit van de nummers van het debuut echter buiten beeld. Alt-J (∆) zal er nog hard aan moeten werken om de belofte helemaal waar te maken.

GARE DU NORD - 23/02 - UNDERGROUNDGare Du Nord deed met hun Lifesexy tour Lelystad aan. Festivalinfo was erbij...

SLASH - 26/2 - 013 Slash kwam naar Tilburg en Podiuminfo was erbij voor een verslag in beeld.