VERSLAG: Tweak Bird - 25/1 - Area 51 Skatepark

Tweak Bird - 25/1 - Area 51 Skatepark

Aan het einde van de werkweek hebben we allemaal behoefte aan een geestverruimend tripje richting space. Vanavond wordt deze reis mogelijk gemaakt door de Effenaar. Onder begeleiding van Tweak Bird en Monomyth maken we een trip door nog onbekende delen van het universum. De koude maar redelijk gevulde zaal van Area51 Skatepark is er klaar voor. Ready. Set. Launch.

De zaal stijgt op met het instrumentale Monomyth, vers van Nederlandse bodem. Met leden van onder andere 35007 en Incense verwachten we vanavond een aantal nieuwe dimensies te ontdekken. Na een rustige lancering knalt een zware bak psychedelische rock de zaal binnen. De timide gitaargeluiden transformeren zich tot uitbundig gehuil en de decibels vliegen je om de oren. De warm aangeklede toeschouwers genieten duidelijk van de sfeervolle trip. Het ontbreken van een studioalbum is Monomyth vergeven. Dit is een band waarbij vooral de live ervaring telt.

Op de plek waar Monomyth ons heeft achtergelaten worden we bij de hand genomen door Tweak Bird. Zoals altijd vormen de enigszins kinderlijke stemmen een mooi contrast met zware portie stonerrock. Het eigenaardige duo produceert een indrukwekkende bak herrie, maar maakt vanaf het begin een wat rommelige indruk. Gitarist Caleb verklapt dat dit de eerste dag is van hun tour en gebroeders Bird hebben duidelijk last van een jetlag. Hoewel de energie er niet helemaal vanaf spat zijn de broers perfect op elkaar ingespeeld. Erg bruikbaar bij de aanwezige drang tot improvisatie.

De muzikale trip brengt ons langs nummers van het onlangs verschenen Undercover Crops en weer terug naar oudere nummers. De psychedelische chaos is compleet wanneer de microfoon van Caleb Bird verdwijnt in het publiek. Het publiek dat inmiddels een is met het universum reageert adequaat en binnen no time is de microfoon weer terug op de plaats waar hij wordt verwacht.

Wanneer het laatste nummer wordt aangekondigd verwacht het publiek natuurlijk een meezinger. Hieraan wordt gehoor gegeven met ‘Light in Lines’. Tijdens het populaire nummer keren we langzaam terug naar de koude aarde tot we weer met beide benen op de grond staan. Voor Tweak Bird is de kop er af.

MIGUEL - 25/1 - CORSOEerder deze week stond de Amerikaanse R&B zanger Miguel in een uitverkocht...

AWOLNATION - 25/1 - MELKWEG Awolnation is het soloproject van de Amerikaan Aaron Bruno. De muziek is niet...