VERSLAG: Awolnation - 25/1 - Melkweg

VERSLAG: Nina de Koning  

Awolnation

Een band uit Amerika waar maar geen label op te plakken valt, omdat de muziek die ze maken zo divers is. Bij sommige nummers dans je losjes vanuit de heupen en andere headbang je mee alsof je leven ervan afhangt. Awolnation had met hun EP ‘Back from Earth’ in 2010 al een underground succesje, maar met het full-length album ‘Megalithic Symphony’ hebben ze dan ook eindelijk mainstream succes te pakken, ook al willen ze graag doen lijken dat het hen daar niet om gaat. Met ‘Sail’ hadden ze echter een superhit te pakken en aangezien die kapot gedraaid is op 3FM en ook buiten Nederland het succes hen toe is gaan lachen, kan het niet meer ontkent worden: Awolnation is een hit. Ze waren vorig jaar al te zien als een van de acts op de Warped Tour Europe (waarmee de doelgroep toch wel een beetje wordt aangegeven) en dan is het in januari 2013 weer eens tijd voor Nederland. Eerst het Tivoli op de 24ste en dan de 25ste in de Melkweg, Amsterdam.

Bij binnenkomst in de Melkweg is Arcade Roots al aan het spelen. Zij zouden voorprogramma zijn bij de allereerste show van Awolnation bijna een jaar geleden (in dezelfde concerthal), die toen werd afgelast door ziekte van zanger Aaron Bruno (die Awolnation overigens ooit startte als solo-project). De show werd later wel ingehaald, maar dan zonder Arcade Roots. Dit gemis halen ze echter niet in. Het lijkt wel alsof de mannen een routineshowtje af geven. Zanger doet een paar uithalen ala Caleb Followill van Kings of Leon en de rest van de muzikanten hoppen een beetje heen en weer op de breakdowns. Binnen vijf minuten na het verlaten van het podium kan er dan ook niet echt gesproken worden van een memorabel optreden. Maar goed, ze zijn immers ook niet de
hoofdact!

Tien minuten te laat bestijgt Awolnation dan uiteindelijk het podium en zou het los moeten gaan, maar niets is minder waar: het publiek blijft tam en koel. En dat terwijl er toch geopend wordt met een relatief bekend nummer (‘Guilty Filthy Soul’). Ook midden in het optreden, bij dé hitsong ‘Sail’, wordt er nog niet bewogen. Aan de band ligt het niet: zij spelen alsof het hun laatste optreden ooit is. Hayden Scott, drummer van de band, is zo een brok met energie. Hiermee is de participatie van het publiek dan ook geschetst, terwijl het toch volle bak is in de Oude Zaal.

Bij ‘All I Need’ komt er een kleine verandering. Aan het publiek wordt gevraagd of het elkaar wil vastpakken om zo een beetje eenheid te creëren in een wereld vol oorlogen en ruzie. Letterlijk elke persoon in het publiek pakt de persoon naast hem vast om heen en weer te gaan alsof zojuist Hazes uit de dood is opgestaan en een nummertje is komen doen. Het doet goed, want bij ‘Burn It Down’ komt er dan eindelijk – door een blond meisje! – een moshpit op gang. Al snel komen er van achter een paar grote gasten aangestormd. Ook zij doen mee en er begint al beweging te komen. Dan wordt tegen het eerste refrein aan ook enthousiast mee
gesprongen en is iedereen gezellig met elkaar.

Er wordt nog een toegift gedaan, ook al had die weg mogen worden gelaten, aangezien de set het concert enkel verzwakt in plaats van aanvult. Pijnlijk is om te zien dat Awolnation te duidelijk nog richtingloos is: ze zijn weliswaar te hard voor het 3FM-hitjespubliek, maar veel te zacht voor de hardcore liefhebber. Misschien dan toch handig om een genre te gaan kiezen…

 

TWEAK BIRD - 25/1 - AREA 51 SKATEPARKAan het einde van de werkweek hebben we allemaal behoefte aan een...

THE SCRIPT - 25/1 - ZIGGO DOME De heren van The Script stonden op het podium van een uitverkochte Ziggo...