VERSLAG: Presidents of the USA - 11/8/06 - 013

Presidents of the USA - 11/8/06 - 013

Na opnieuw een lange pauze brengen de Presidents in 2004 hun nieuwe plaat 'Love Everybody' uit. De band die midden jaren ’90 is opgericht in Seattle, maar nooit iets gemaakt heeft wat ook maar op grunge lijkt, speelt 11 augustus in de 013 te Tilburg.

Aanvankelijk schijnt er weinig volk interesse te hebben in een bezoekje van de presidenten. De 013 is een half uur voor aanvang voor de helft gevuld, met opvallend veel mensen van rond de 25 à 30 jaar. Het moge duidelijk zijn dat de meeste fans aangetrokken zijn door het debuutalbum en er weinig zieltjes door de latere cd’s meer aangetrokken zijn.

Het Nederlandse Cooper gaat aan de slag als voorprogramma. De nog steeds half gevulde zaal lijkt er niet veel aandacht aan te schenken, al kan dat niet aan het enthousiasme van de mannen op het podium liggen. Zanger René van der Zee stuitert als een zot over het podium heen en weer en ook bij de andere bandleden valt het plezier van hun gezichten af te lezen. Nee, aan charisma geen gebrek bij deze heren van de lievere poppunk en een zingende drummer is natuurlijk altijd leuk om te zien. Nu nog een geschikt publiek vinden.

Na een kort intermezzo is het tijd voor de voice-over die, uiteraard begeleid door deftige violen, niemand minder dan The Presidents of the USA aankondigt. Getooid in keurig witte overhemden, inclusief de welbekende stropdassen, wagen de mannen zich aan een cover van The Buggles’ 'Video Killed The Radio Star'. De inmiddels gevulde zaal heeft blijkbaar zijn energie opgespaard, aangezien iedereen vanaf het eerste nummer compleet uit zijn bol gaat.

De Presidents zijn naast muzikanten ook nog eens uitstekende entertainers tussen de nummers door, wat goed werkt op de lachspieren van het publiek. Niet vaak zie je zulke enthousiaste mannen op het podium, waarvoor hulde! Met het repertoire zit het wel goed, al zijn het voornamelijk oude nummers als 'Lump', 'Kitty' (inclusief gastzangeres uit het publiek), 'Dune Buggy' en het onvermijdelijke 'Peaches' die op erg veel bijval kunnen rekenen. Ooit een gevuld 013 gezien dat tijdens een concert collectief op de grond gaat zitten? De Presidents krijgen het voor elkaar tijdens het coveren van een gospelnummer. Met de kwaliteit van het geluid zit het ook wel snor, maar dat ben ik niet anders gewend van de 013.

Het moge duidelijk zijn dat de Presidents het kunstje van het optreden nog lang niet verleerd zijn. Een goede sfeer en een enthousiaste band hebben voor een erg vermakelijke avond gezorgd. Volgend jaar weer?

PEARL JAM - 29/8/06 - GELREDOMENa zes Jaar krijgen de fans eindelijk weer eens de kans om grunge-legende...

JOAN AS POLICEWOMAN De zonnige zondagmiddag lijkt de toon gezet te hebben voor een avondje Joan...