VERSLAG: All Time Low - 28/8 - Melkweg

VERSLAG: Marleen de Roo

All Time Low - 28/8 - Melkweg

Sommige concerten moet je ervaren. Een keer niet achterin staan, armen over elkaar, iPhone bij de hand om snel notities te maken en ruim een half uur voor het einde naar huis gaan. Je kijkt op Twitter wel hoe het concert geëindigd is. Sommige concerten moet je ervaren bij de bron, als de bron. Als metalhead in de pit of zoals deze avond in een uitverkocht Melkweg te Amsterdam, als fashionable meisje in een zwetende, dansende BH-loze massa. Tijd voor de poppunk van All Time Low.

De Melkweg in Amsterdam heeft wel wat met All Time Low. Al drie keer eerder stond de band op het podium. Het nieuwe album Don't Panic is klaar voor release, voor het eerst vertelt zanger Alex Gaskarth het albumnaam. Een uniek moment, dat met luid gejuich wordt beantwoord. Het nieuwe album brengt vanavond 'For Baltimore', een nummer dat nog geen week geleden werd uitgebracht, maar nu al luidkeels wordt meegezongen door de hippe jongeren. Zanger Alex is onder de indruk, maar maakt meteen de opmerking “I know you bitches downloaded it for free!” Niet dat het uitmaakt, de gemiddelde bezoeker legt bijna 3 tientjes neer voor dit concert, meer dan het album ooit zou kosten. Samen met 'The Reckless and The Brave' lijkt het nieuwe album behalve de herkenbare melodieën en de meezingers, ook meer gitaren en ballen te bevatten.

Zouden de heren volwassen worden? Aan de t-shirt van gitarist Jack Barakat te zien nog niet – er staat groot 'Boner' – en de diverse BH's die door de zaal vliegen, hangen braaf aan zijn microfoonstandaard. Muzikaal is de band wel gegroeid. De stem van Alex is zuiver tijdens het gehele concert en zijn diverse uithalingen maken hem duidelijk een geschoolde zanger. Ook de drummer heeft zich ontwikkelt met serieus goede drumskills.

Er zijn ook dingen hetzelfde gebleven. De gillende meisjes waardoor je oren nog drie dagen piepen, de bewakers die de flauwgevallen tieners oprapen, de wilde jongens die overal opklimmen, de moeders die achterin geschrokken toekijken. De vrolijke songs hebben misschien niet de meest poëtische teksten en interessante melodie lijnen, maar ze worden beantwoord met massale springpartijen en ritmische heupen. Iets wat de Melkweg meteen 10 graden warmer maakt. Niet vreemd dus dat t-shirts in de rondte vliegen.

Maar geen vrijpartijen deze dinsdagavond. Het einde is emotioneel en gevoelig, met 'Therapy' en 'Remembering Sunday'. Vooral het laatstgenoemde solo nummer van Alex wordt al gauw overgenomen door een duizendkoppig koor, waar Alex met moeite overheen komt. Het vervolg is dat All Time Low het nummer 'Dammit' van Blink 182 in de strijd gooit. Als dat het publiek niet stil krijgt. De jonge twintigers kijken elkaar verbaasd aan als blijkt dat alleen de oudste poppunkers mee krijsen. Glinsterend van het zweed, met een glimlach van oor tot oor, eindigt de band met de hits 'Weightless' en 'Dear Maria'.

Bijzonder als blijkt dat de band maar liefst 20 songs in dit korte optreden gepropt krijgt. Wat het meteen de langste All Time Low set ooit maakt. Nog beter is dat het aan kwaliteit continue hetzelfde is. Elke song wordt met de uiterste perfectie, maar ook een grote dosis plezier en zelfspot gespeeld. Dit zijn mannen die leven voor live-optredens. Dat de zaal daar ook van geniet is alleen maar een bonus. Tijd om te gaan, met het zweet in alle poriën van het lichaam, de afdruk van beugelbh's in de nek en pijnlijke voeten van het springen op hakken. Als meisje is een poppunk concert een flinke work-out.

AUSTRALIAN PINK FLOYD SHOW - 31/8 - 013The Australian Pink Floyd Show kwam weer eens naar Nederland en Podiuminfo...

SIGUR RÓS - 28/8 - PARADISO Na enkele jaren pauze is Sigur Rós terug met een nieuw album en een nieuwe...