VERSLAG: Sting - 3/7 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Sting in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 11 foto's.

VERSLAG: Marco Vlot

Sting – 3/7 – Ziggo Dome

Sting is inmiddels alweer 25 jaar soloartiest en viert dat met een verzamelalbum en een tour die vanavond langs het Ziggo Dome in Amsterdam voert. En hoe! Met een zeldzaam goede vijfkoppige begeleidingsband, een uitgekiende setlist en de energie van een jonge hond speelt hij het Ziggo Dome volledig plat. Wat hierbij helpt is dat het geluid vanavond erg goed te noemen is, maar natuurlijk gaat het vanavond vooral om Sting en zijn band.

Sting speelt een dwarsdoorsnede van zijn oeuvre, zowel uit zijn Police tijd als zijn solocarrière. Hij beperkt zich hier niet tot zijn grootste hits, en gelukkig maar. Anders had het publiek vanavond een knallend ‘Demolition Man’ moeten missen, evenals een prachtige versie van ‘The Hounds Of Winter’ met een hoofdrol voor achtergrondzangeres Jo Lawry. Een van de hoogtepunten van de avond is zelfs ‘The End Of The Game’, van oorsprong een b-kantje! Natuurlijk komen ook de hits aan de orde. Het Ziggo Dome knalt uit zijn voegen bij ‘Message In A Bottle’ en ‘Every Breath You Take’; van voor tot achter gaan handen in de lucht en wordt er luid meegezongen.

Sting weet doorgaans prima muzikanten om zich heen te verzamelen, en vanavond is daar geen uitzondering op. Natuurlijk zijn er vaste kracht Dominic Miller en voormalig E Street Band-lid David Sancious, maar het is vooral violist Peter Tickell die de show steelt met zijn solo’s tijdens ‘Driven To Tears’ en ‘De Do Do Do, De Da Da Da’. En natuurlijk mag ‘The Mighty Vinnie Colaiuta’, zoals Sting hem noemt, niet onvermeld blijven; een drumgrootheid (google eens op ‘Colaiuta’ en ‘sushi’) die moeiteloos stevig rockt, maar ook alle niet altijd even rechtlijnige nummers van Sting natuurlijk laat klinken. De grootste prestatie is echter dat de muzikanten op het podium klinken en overkomen als een hechte band die al jaren met veel plezier samenspeelt.

De band keert na ‘laatste’ nummer ‘Roxanne’ nog tweemaal terug op het podium voor de nodige toegiften, waaronder een stevige uitvoering van ‘Next To You’, om natuurlijk te eindigen met ‘Fragile’ waarbij Sting de gitaar ter hand neemt. Hierna gaat het licht weer aan en keren 17000 bezoekers tevreden huiswaarts. Sting mag dan wel 60 zijn, maar met wat hij vanavond neerzet, laat hij zien dat hij nog steeds een klasse apart is.

FOTOGRAFIE: Sander Ottens

Sting foto Sting - 3/7 - Ziggo Dome Sting foto Sting - 3/7 - Ziggo Dome Sting foto Sting - 3/7 - Ziggo Dome Sting foto Sting - 3/7 - Ziggo Dome Sting foto Sting - 3/7 - Ziggo Dome  foto Sting - 3/7 - Ziggo Dome Sting foto Sting - 3/7 - Ziggo Dome Sting foto Sting - 3/7 - Ziggo Dome Sting foto Sting - 3/7 - Ziggo Dome Sting foto Sting - 3/7 - Ziggo Dome Sting foto Sting - 3/7 - Ziggo Dome

LENNY KRAVITZ - 7/7 - AHOYLenny Kravitz trad op in Ahoy en Podiuminfo was uiteraard ook van de partij....

RED HOT CHILI PEPPERS - 28/06 - GOFFERTPARK De Red Hot Chili Peppers trekken 45.000 man publiek naar het Goffertpark....