VERSLAG: Busta Rhymes - 16 juni - HMH

Busta Rhymes in HMH

Hiphoplegende Busta Rhymes draait al heel wat jaren mee in de hiphop-scene. Ter promotie van zijn nieuwe album 'The Big Bang' doet hij op vrijdag 16 juni de Heineken Music Hall (in de volksmond ook wel de Bijlmer Bierhal genoemd) aan voor een optreden. Het voorprogramma is een aaneenschakeling van losse flodders. Opvallers daartussen zijn de Amsterdamse rapper Jay Colin en Flipsyde.

Jay Colin staat helaas voor een nog halflege zaal, maar doet het daarom niet minder goed. Flipsyde is een vierkoppige band die bestaat uit een blanke gitarist en zanger/rapper/akoestisch gitarist en een zwarte DJ en MC. De heren waren eerder te zien als voorprogramma van Snoop Dogg en The Game. Ze brengne een commerciële mix van melodieuze pseudo-rock en hiphop. Ondanks dat het goed klinkt, neigt het naar typisch Amerikaanse mainstream en is daardoor minder geschikt voor het hiphoppubliek van vanavond.

Daarna begint het lange wachten op Busta Rhymes. Tegen 23:00 start hij eindelijk zijn show. Het publiek is lauw en Busta maakt er geen geheim van dat dat hem stoort. Samen met DJ Scratch-a-Tone en MC Spliff Star probeert hij met recente hits het publiek mee te krijgen. Helaas is dit zonder succes. De ruimte tussen de nummers wordt gevuld met commentaar op het publiek. Als noodgreep besluit Busta zijn watervoorraad over het publiek te gooien om de mensen wakker te krijgen. Wanneer ook dit niet het gewenste resultaat oplevert, verlaat hij na een half uur het podium met een hardgrondig “Fuck Amsterdam!”.

Enkele minuten later is hij echter terug, want 35 euro voor een optreden van en half uur kan natuurlijk niet. Hij geeft het zeuren op en werkt gewoon zijn show af. Dit blijkt een beter uitgangspunt. Bij het horen van 'Wooha!' komt het publiek eindelijk los en wordt het alsnog een feestje.

Het geluid in de HMH is uitmuntend, waardoor goed te horen is hoe verstaanbaar Busta kan rappen en vooral hoe ongelooflijk snel! Op de lichtshow is niet bezuinigd en het geheel ziet er dan ook aantrekkelijk uit. Prima geregeld door het relatief jonge bedrijf Global Music Entertainment.

Bustah bewijst wederom dat hij ook live in staat is om indruk te maken. De beats zijn een stuk kaler dan op zijn singles, waardoor de nadruk volledig op zijn raps komt te liggen. De interactie met MC Spliff Star werkt nog steeds perfect en tussen de tracks door vermaakt het komisch duo het publiek op cartooneske wijze. Alle bekende hits komen langs en worden met enthousiasme ontvangen. Daartussen horen we ook wat previews van zijn nieuwe album 'The Big Bang'. In totaal speelt hij drie van deze korte versies en het is duidelijk dat ook de nieuwe cd de kwaliteit heeft die we mogen verwachten.

Kortom, het optreden van vanavond is een klassieke hiphop-show zonder poespas, maar van hoge kwaliteit. Keerzijde: lang wachten en veel betalen.

ILL NIÑO - 22 JUNI - TIVOLIAgresión en Ill Niño; mooie namen op een affiche voor een metalfan. Helaas...

BASEMENT JAXX - 22 JUNI - PARADISO Basement Jaxx is in Nederland als support act van Robbie Williams. Leuk...