VERSLAG: Kakkmaddafakka - 31/3 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Kakkmaddafakka in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Kakkmaddafakka - 31/3 - Melkweg

Kakkmaddafakka heeft onlangs de overstap van kleine cultgroep naar grote festivalsensatie gemaakt. Het tweede album Hest werd de eerste release wereldwijd en opeens stonden ze in 2011 op festivals als Lowlands en Into The Great Wide Open. De groep gaat momenteel met een lentetournee door Europa en deden afgelopen dagen Luxor Live, Simplon en 013 aan en sluiten vandaag hun Nederlandse mini-tournee in een uitverkochte Melkweg.

Het achttal heeft geen voorprogramma nodig om het publiek enthousiast te krijgen en beklimt anderhalfuur na opening het podium als een stel wilde beesten. De groep vertelt graag in interviews en persbericht dat Kakkmaddafakka gewoonweg het Noorse woord is voor ‘feestbeesten’ en dat het toevallig op ‘cock motherfucker’ lijkt. En hoewel dat grote onzin is, zijn het inderdaad grote feestbeesten. De shirts worden snel uitgetrokken en stagedivend wordt het optreden voortgetrokken.

De Noorse feestband bestaat uit de broertjes Axel en Pål Vindenes die samen de microfoonplek afwisselen met vooral tenenkrommende teksten. Niet minder opvallend zijn de drie andere bandleden, waarvan de drummer vandaag regelmatig problemen heeft. Maar vooral het Kakkmaddachoir trekt vandaag alle aandacht; drie overdreven achtergronddansers en –zangers met totaal geen schaamte.

De frontman laat weten dat het optreden extra speciaal is, betreffende de geschiedenis van Kakkmaddafakka. ‘Het is ons eerste uitverkochte show in een grote stad! Amsterdam is onze lievelingsstad in Nederland en jullie behandelen ons geweldig’. De mannen maken het vanavond extra denkwaardig om een oude klassieker uit de kast te trekken, een nummer die ze op hun eerste optredens speelden, maar daarna in de vergetenheid is geraakt.

Het nummer ‘Halo’ van zangeres Beyoncé Knowles werd voorheen nog onder handen genomen, maar vandaag is het ‘This Is How We Do It’ van zanger Montell Jordan die met evenveel cynisme wordt voorgedragen. Het publiek wordt elk nummer enthousiaster en uitbundiger. De knullige krullerige Noren worden vandaag behandeld als echte rocksterren en ze genieten er duidelijk van, vooral omdat het waarschijnlijk slechts tijdelijk is.

FOTOGRAFIE: Nikki Smits

Kakkmaddafakka foto Kakkmaddafakka - 31/3 - Melkweg Kakkmaddafakka foto Kakkmaddafakka - 31/3 - Melkweg Kakkmaddafakka foto Kakkmaddafakka - 31/3 - Melkweg Kakkmaddafakka foto Kakkmaddafakka - 31/3 - Melkweg Kakkmaddafakka foto Kakkmaddafakka - 31/3 - Melkweg Kakkmaddafakka foto Kakkmaddafakka - 31/3 - Melkweg Kakkmaddafakka foto Kakkmaddafakka - 31/3 - Melkweg Kakkmaddafakka foto Kakkmaddafakka - 31/3 - Melkweg

THERAPY? - 2/4 - TIVOLIMaandagavond 2 april speelde de heren van Therapy? in Tivoli Oudegracht, met...

BANDA DE LA MUERTE / CULTURA TRES / PENDEJO /... Vrijdagavond 30 maart doet Mudtourfest So What! in Gouda aan. Vier bands voor...