VERSLAG: Andrew Bird - 9/3 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Andrew Bird in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 4 foto's.

VERSLAG: Marleen de Roo

Andrew Bird - 9/3 - Paradiso

Wat is een muzikant? Hoe omschrijf je een muzikant? Een muzikant is iemand die muzikaal is, leeft voor de muziek, muziek maakt om te leven. Iemand die continue wil vernieuwen, wil spelen, nieuwe instrumenten wil leren kennen, mensen er mee kunnen raken en er zelf ook helemaal in op gaan. Andrew Bird voldoet aan alle punten vanavond in Paradiso en mag dus met recht: muzikant, genoemd worden.

Andrew Bird speelt diverse instrumenten, vooral met zijn viool is hij bijzonder goed. Ook speelt hij een aardig potje gitaar. Op zijn viool bespeelt hij klassieke tunes, maar gebruikt hij ook om mee te tokkelen. Hij strijkt zijn gitaar met de vioolstok, maar speelt ook stoere akkoorden. Diverse lijntjes neemt hij meteen live op, om ze later op de achtergrond terug te horen. Geen computers, maar live opgenomen. Zijn tweede stem zingt hij ook alvast in tijdens de start van de song. Dit geeft de nummers dezelfde kwaliteit als op de platen. Zijn zangstem is zowel zuiver als rauw, diverse lijntjes zingt hij moeiteloos. Dit is een muzikant.

Andrew Bird leeft voor de muziek. Je ziet dat hij hier staat met een passie voor de muziek. Hij straalt op het podium, zoekt interactie met het publiek, maar gaat ook helemaal op in de songs. Met zijn ogen dicht zingt hij ontroerende songs zoals het bekende 'Imitosis'. Zijn stem bevat de emoties waar de gemiddelde The Voice of Holland deelnemer jaloers op zou zijn.

Je kan merken dat Andrew Bird muziek op nummer één heeft. Hij blijft bezig met de muziek, de instrumenten, wil leren en zich ontwikkelen. Ook de nieuwste songs zoals 'Desperation Breeds...' van het nieuwe album Break It Yourself onderscheiden zich van de hedendaagse indiesongs. Rustiek, klassiek, maar ook hip en modern. Sowieso is Andrew redelijk uniek in deze wereld. Indruk maken in de indiepopscene met een klassiek instrument is bijzonder. En dan ook de manier van bespelen, er zijn maar weinig popmuzikanten die een instrument zo goed kennen als Andrew zijn viool kent.

Het is duidelijk dat Paradiso vanavond bezoek heeft van een echte muzikant. Maar is hij het bezoek ook waard? Voor liefhebbers van echte muziek, bijzondere klanken en gevoelige liedjes, ja. Voor mensen die op zoek zijn naar actie en reactie, nee. Andrew is geen man die je continue laat dansen of lachen, het is iemand die leeft voor de muziek. En de muziek komt altijd op nummer één. Jij bent slechts een bijzaak.

FOTOGRAFIE: Melanie Marsman

Andrew Bird foto Andrew Bird - 9/3 - Paradiso Andrew Bird foto Andrew Bird - 9/3 - Paradiso Andrew Bird foto Andrew Bird - 9/3 - Paradiso Andrew Bird foto Andrew Bird - 9/3 - Paradiso

JOHANN JOHANNSSON - 10/3 - PAARD VAN TROJEAls onderdeel van 'Dag in de branding' speelden Jóhann Jóhannsson en Hildur...