VERSLAG: Walter Trout - 2/3 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Walter Trout in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Walter Trout - Paradiso

Walter Trout is een graag geziene gast in Nederland. Elk jaar doet de bluesrocker wel enkele zaaltjes of festivals in de lage landen aan. De tour rond het, in April uit te brengen, Blues For The Modern Daze bracht hem vrijdag naar Paradiso.

Eerst mogen de mannen van Blueshaker de grote zaal opwarmen. Dit gebeurt met veel enthousiasme. De lekker ruige Texas bluesrock vormt hierdoor een zeer aangename opwarmer voor Walter Trout. Met name de met cowboyhoed gehulde gitarist trekt alle aandacht naar zich toe. Na een klein halfuurtje vertrekt het gezelschap weer.

Het publiek bestaat duidelijk uit de doorgewinterde Walter Trout fans. Tourshirts worden gretig gedragen en menig gesprek in de omgeving gaat over eerdere Walter Trout optredens. Vanaf de eerste seconde schotelt de gitaarheld dit publiek ook voor wat ze verwachtten. Keiharde bluesrock.

Als een van de eerste nummers wordt meteen publieksfavoriet Life In The Jungle gespeeld. Het muzikale gezelschap laat hierin alle bluesrock elementen heerlijk samen vloeien. De organist heeft een jankend orgel en zoekt het vooral in de snerpende tonen aan de rechterhelft van het instrument. De drummer zit vol in de windmachine terwijl het speelplezier er aan alle kanten afspettert. Ten slotte knikt de bassist het hele optreden lekker voor zich uit.

Walter Trout zelf begint elk nummer met een couplet, maar werkt zich in feite van solo naar solo. Met zijn benen wijd uit elkaar, staat hij heerlijk klinkende trucs uit te halen op zijn gitaar. Een kniezoor zou kunnen opmerken dat door het hoge solerende gedeelte alle nummers erg op elkaar lijken. Dat deert echter helemaal niks. Naar een bluesrocker van dit formaat kom je toch hoofdzakelijk voor het gitaarwerk.

Het zorgt er wel voor dat het afwijkende Say Goodbye To The Blues de meeste indruk maakt. De langzame bluesballade wordt opgedragen aan de onlangs overleden bluesartiest Louisiana Red. Het was bij deze gitarist waar, een destijds 19 jarige, Walter Trout zijn muzikale carrière begon. Het geeft het nummer een extra persoonlijke lading mee. Een ander hoogtepunt wordt bereikt met het afsluitende Goin’ Down. Een gastzanger die gedurende het optreden al zo nu en dan opdook blijkt over een stem vergelijkbaar met Axl Rose te beschikken. Hiermee wordt de bluesklassieker ineenkeer naar een Guns N’Roses evenarend niveau getrokken.

Dat Walter Trout meer dan 200 optredens per jaar doet valt geen moment op. De gitarist komt nog steeds volop tot leven op het podium. Iets wat naar eigen zeggen vooral te danken is aan het altijd enthousiaste Nederlandse publiek. Met gitaarspel van dit hoge niveau is dat enthousiasme ook niks meer dan verdient. Dat hij daarmee een setlist heeft met veel nieuwe, nog te verschijnen nummers zal bij de vaste schare Trout fans ook zeker bijgedragen hebben tot extra enthousiasme.

FOTOGRAFIE: Bert Vethaak

12
Walter Trout foto Walter Trout - 2/3 - Paradiso Walter Trout foto Walter Trout - 2/3 - Paradiso Walter Trout foto Walter Trout - 2/3 - Paradiso Walter Trout foto Walter Trout - 2/3 - Paradiso Walter Trout foto Walter Trout - 2/3 - Paradiso Walter Trout foto Walter Trout - 2/3 - Paradiso Walter Trout foto Walter Trout - 2/3 - Paradiso Walter Trout foto Walter Trout - 2/3 - Paradiso Walter Trout foto Walter Trout - 2/3 - Paradiso Walter Trout foto Walter Trout - 2/3 - Paradiso Walter Trout foto Walter Trout - 2/3 - Paradiso Walter Trout foto Walter Trout - 2/3 - Paradiso

12

YORI SWART - 2/3 - PARADISODe ster van Yori Swart is snel rijzende. Met een show in de grote zaal van...

ST. VINCENT - 29/2 - MELKWEG St. Vincent, alias van de New Yorkse Annie Clark, was na een overtuigend...