VERSLAG: Geike - 26/1 - Mezz

Podiuminfo was aanwezig bij Geike in Mezz voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

VERSLAG: Steven van Beek

Geike Arnaert - 26/1 - Mezz

Terwijl het podium in Mezz wordt verbouwd, valt op dat men dat doet in duisternis. Het ombouwen kost nogal wat tijd, het podium staat na verloop van tijd behoorlijk vol en felle lichten die op strategische plekken geplaatst worden, worden kort getest. Aan de zijkanten worden de rookmachines al aangezet. De entree van Geike wordt lauw ontvangen door de Mezz, maar de ex-Hooverphonic frontvrouw heeft in ieder geval gezorgd voor een goede, lekker duistere aankleding van het komende optreden.

Geike Arnaert bracht in oktober haar solo-debuut For the Beauty of Confusion uit en bewees daarmee prima op eigen benen te kunnen staan. De Vlaamse beschikt over de mooiste stem van de Benelux en weet bij vrijwel elk nummer kippenvel op te roepen. Het materiaal van For the Beauty of Confusion is donker en neigt naar een kruising tussen Björk, oud werk van Hooverphonic, Portishead en oud werk van Goldfrapp.

Geen Hooverphonic-nummers vandaag, wel het volledige album en enkele covers. Geike wordt live ondersteund door zusje Kaat en zij vullen elkaar uitstekend aan. De meerstemmige stukken (‘Smile’, ‘Blinded’) worden nergens vals of schreeuwerig, terwijl dat gevaar wel degelijk in de songs schuilt. De duistere setting blijft het gehele optreden intact. De bandleden vallen totaal niet op en de momenten dat Geike duidelijk zichtbaar is zijn ook minimaal.

In de duisternis en met het rookgordijn gedijen Geike en haar band uitstekend. De nummers worden op ontroerende en overtuigende wijze gebracht. Hoogtepunt is ook het hoogtepunt op cd. ‘In Gold’ is het laatste nummer van de reguliere setlist en is van ongelofelijke, ontroerende schoonheid. Maar waar ‘In Gold’ met afstand het mooiste nummer van het album is, zijn de kippenvel-momenten live meer aanwezig. Het bijzonder fraai gebrachte ‘107 Windows’, de wat onhandig en onverstaanbare aangekondigde single ‘Rope Dancer’, het dromerige ‘For the Beauty of Confusion’, het stevige ‘Blinded’. Het kost Geike allemaal weinig moeite, hoewel ze wel wel flink moeite heeft om normaal te praten met de zaal. Goed dat ze dat tot het minimum beperkt.

Het moge duidelijk zijn: Geike garandeert live kippenvel. Ze heeft zich een eigen geluid eigen gemaakt en met deze band en ondersteuning van het ook erg talentvolle zusje Kaat, weet ze dit live ook prima over te brengen. Goede kennis van de cd is dan wel een vereiste, om dat genot optimaal te proeven.

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

Geike foto Geike - 26/1 - Mezz Geike foto Geike - 26/1 - Mezz Geike foto Geike - 26/1 - Mezz Geike foto Geike - 26/1 - Mezz Geike foto Geike - 26/1 - Mezz Geike foto Geike - 26/1 - Mezz

BOYZ II MEN - 25/1 - PARADISOZe stonden in het verleden nog in de Heineken Hall en Ahoy, maar Boyz II Men...