VERSLAG: Eastpak Antidote Tour - 11/11 - 013

Eastpak Antidote Tour: A Day To Remember e.a.

De 11e van de 11e in 2011 in Brabant? Dat is de avond van de opening van het carnaval. Maar ook de avond dat de Eastpak Antidote Tour in Tilburg staat. De zevende en laatste editie is wat harder en kleiner dan voorgaande edities, maar zeker niet minder sterk. A Day To Remember staat voor het eerst als headliner in Nederland en als voorprogramma staan een aantal erg sterke bands die ieder een behoorlijke reputatie hebben, aangevuld met de lokale formatie As Enemies Arise.

Bij binnenkomst is As Enemies Arise al afgelopen, de band begon erg vroeg maar er zijn nog vier bands over. De formatie op het podium heet Living With Lions. Deze Canadezen vallen vanavond erg uit de maat; de poppunk van het vijftal slaat niet aan bij het publiek dat staat te wachten op het hardere werk van de andere bands. Muzikaal is het niet bijzonder, het publiek reageert niet enthousiast en het ruimte half uur dat de band speelt duurt lang.

The Ghost Inside is vanavond de verrassing. Ondanks dat ze derde staan op de affiche lijkt het Amerikaanse vijftal erg populair. De charismatische zanger krijgt het publiek snel om zijn vinger gewonden. Moshpits, circle pits en veel crowdsurfers zijn het logische gevolg. De elektronische bass waarmee elke breakdown wordt begonnen geeft een gaaf effect waarbij de vloer van de 013 een minuut lang mee trilt. Het hoge tempo van de band zorgt er wel voor dat het na een half uur over is, de afwisseling in de muziek is ver te zoeken.

De hardste band van de avond is August Burns Red, hoewel het niet veel scheelt met de voorgangers. Deze jongens zijn al wat langer bezig en hun muziek staat als hun huis. Het werk loopt uit een van melodisch tot snelle blastbeats afgewisseld met breakdowns en is in vergelijking met de rest van de bands past deze band wellicht meer op een metal avond. Bij August Burns Red is het erg druk, maar de band weet er een behoorlijke moshpit in het voorste gedeelte van de zaal uit te persen. Prima optreden van een band die live nooit teleurstelt.

A Night To Remember, dat is de vooravond van Wacken. A Day To Remember, dat is de poppy metalcore band uit Amerika. De band is in de afgelopen jaren snel gegroeid, vooral in het buitenland. In Nederland is de band nu zo ver dat de band als headliner de 013 kan vullen, wat aan geeft hoe groot de fanbase inmiddels is. De aftrap van de show vind plaats wanneer een zwart doek neer daalt, twee confetti kanonnen af worden geschoten en er een grote Amerikaanse vlag inclusief adelaar tevoorschijn komt. De band speelt een set van bijna anderhalf uur en lijkt over een onuitputtelijke voorraad energie te beschikken.

Gedurende de show worden er heel wat beuken uitgedeeld in de pit en de crowdsurfers zijn niet te tellen. Wanneer mensen verkleed als aap en als Yoda over het podium rennen om rollen toiletpapier alle kanten op te gooien en vervolgens te stagediven is het feest compleet. De band trekt alles uit de kast om op te vallen, zo maakt de zanger ook een ronde door de zaal in een grote plastic bal die wordt gebruikt om over water te lopen, om de P.A. heen. Opvallend? Jazeker. Origineel? Ook. Verder worden er gratis t-shirts het publiek in geschoten en is de zanger voortdurend bezig het publiek op te jutten tot de pit in de zaal niet groter meer kan worden.

A Day To Remember is als feest-metalcoreband een sterke headliner van deze laatste editie van Eastpak Antidote en zou niet misstaan op Pinkpop of Lowlands. De andere bands waren erg sterk maar het is vanavond duidelijk welke band het grootst is: this is a night to remember.

BUSH - 16/11 - 013De Britse Nineties rockband Bush is bezig aan een comeback. Podiuminfo...

OPETH - 15/11- 013 Opeth speelde een exclusief optreden in 013 in Tilburg. Podiuminfo was...