VERSLAG: Kaiser Chiefs - 9/11 - Heineken Music Hall

Podiuminfo was aanwezig bij Kaiser Chiefs in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 10 foto's.

VERSLAG: Marco Vlot

Kaiser Chiefs – 9/11 – HMH

Misschien zijn het de vele festivals die ze deze zomer hebben aangedaan, of het feit dat Rihanna in Arnhem speelt, maar de HMH is vanavond niet uitverkocht voor de Kaiser Chiefs. Desondanks is de zaal dankzij een gesloten balkon redelijk gevuld en heeft het aanwezige publiek zin in een feestje, want dat is tenslotte waar de Kaiser Chiefs goed in zijn.

In het voorprogramma staan de bands Transfer en Tribes. Aangezien Transfer hun set afrondt op de aanvangstijd die op het kaartje staat, zijn er weinig mensen die dit gezien hebben. Tribes blijkt vervolgens een band met niet vervelende maar weinig memorabele nummers. Er lijkt halverwege het optreden wat meer pit in te komen met ‘Himalaya’ en ‘Not So Pretty’, maar over het algemeen blijft er niet veel van de set hangen.

Om kwart over negen gaan de lichten uit en horen we een lang intro, afkomstig van het laatste album The Future Is Medieval. Na verloop van tijd betreden de Kaiser Chiefs het podium en gaat het intro naadloos over in een knallende uitvoering van ‘Everyday I Love You Less and Less’ van debuutalbum Employment. Zanger Ricky Wilson springt, rent rond, mishandelt zijn microfoonstandaard en zweept daarmee de inmiddels goedgevulde zaal op. Na een even energiek ‘Never Miss a Beat’ wordt iets rustiger aangedaan met de opener van de nieuwe plaat, ‘Little Shocks’. Op deze manier wisselen de heren oude krakers af met nieuwe nummers die over het algemeen live goed overeind blijven.

De band lijkt het op het podium prima naar zijn zin te hebben. Er worden onderling geintjes gemaakt, waarbij vooral de seksmuziek die drummer Nick Hodgson produceert om toetsenist Peanut te bewegen van achter zijn toetsen vandaan te komen de nodige hilariteit opwekt. Ondertussen zien de mensen die op de tribunes zitten een zaal die massaal springt en danst op de zoveelste hit. Na krap anderhalf uur en de laatste uitsmijter ‘Oh My God’ is het echter alweer voorbij.

Met een setlist waarbij het zwaartepunt op het debuutalbum en de hits van de twee opvolgers ligt, geven de Kaiser Chiefs het publiek wat het wil. Wat goed is om te horen, is dat de paar nummers van het nieuwe album niet uit de toon vallen en live goed werken. De vraag is alleen of de nieuwe nummers sterk genoeg zijn om zalen als de HMH te blijven vullen. Deze keer lukte het namelijk niet. Desondanks hebben de Kaiser Chiefs bewezen dat ze nog steeds in staat zijn om een goed feestje te bouwen.

FOTOGRAFIE: Maaike van Grol

Tribes foto Kaiser Chiefs - 9/11 - Heineken Music Hall Tribes foto Kaiser Chiefs - 9/11 - Heineken Music Hall Tribes foto Kaiser Chiefs - 9/11 - Heineken Music Hall Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 9/11 - Heineken Music Hall Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 9/11 - Heineken Music Hall Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 9/11 - Heineken Music Hall Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 9/11 - Heineken Music Hall Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 9/11 - Heineken Music Hall Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 9/11 - Heineken Music Hall Kaiser Chiefs foto Kaiser Chiefs - 9/11 - Heineken Music Hall

THE DEAF - 10/11 - MEZZNa vier jaar spelen zag de debuutplaat van The Deaf eindelijk het daglicht en...

RIHANNA - 9/11 - GELREDOME Voor de tweede keer in anderhalf jaar staat zangeres Rihanna in het Gelredome...