VERSLAG: Racoon - 22/10 - Tivoli

VERSLAG: Laura de Lange

Racoon 22-10-2011 Tivoli

Racoon draait al een tijdje mee in de Nederlandse muziekindustrie. Toch weten ze het vol te houden om populair te blijven. Met een gouden plaat voor hun nieuwste album Liverpool Rain, een Edison op zak voor beste band en nu ook een optreden in de HMH op 31 maart lijkt het niet meer mis te kunnen gaan voor Racoon. Maar, voordat dit grote spektakel begint in Amsterdam moete deze vier mannen eerst nog een uitverkocht Tivoli een dienst bewijzen.

Voordat ze dit gaan doen bijt het bandje The Raef het spits af. Hoewel ze weinig tot geen interactie maken met het publiek is The Raef een lekkere band. De sound sluit erg aan op die van Racoon dus het is een passend voorprogramma. Hoewel lekker gaat het bandje net iets te lang door met spelen en bij elk slot van een nummer is het publiek net een beetje te laat met applaudisseren.

Tijd voor Racoon, waar iedereen vol smart op heeft gewacht. Met het rustige openingsnummer 'Little Down On The Upside' heeft Racoon Tivoli meteen in hun hand. Dit blijven ze volhouden met de hitsingles 'Took A Hit' en 'Lucky All My Life'. Dat de mannen van Racoon over een grote muzikaliteit beschikken is wel duidelijk aan de kleine intermezzo’s die zanger Bart en de bandleden tussen en tijdens de nummers door doen.

Wel is er sprake van een klein inzakmomentje als Racoon alleen maar rustige nummers speelt als 'Bedroom Floors' en 'Liverpool Rain'. Het lijkt wel of deze overduidelijk muzikale band niet alles eruit haalt, met name de zanger Bart. Racoon klinkt erg lekker maar nog erg ingetogen. Gelukkig maken ze dit goed als het intro van 'No Mercy' start en daaropvolgend 'My Town' spelen.

Het hoogtepunt van de avond is bij 'Feel Like Flying', als je die kent ben je volgens zanger Bart een luisteraar van het eerste uur. Hier is iedereen het inzakmomentje vergeten door de kleine rap die Bart erin gooit, waar het publiek razend enthousiast op reageert. Zonder iets te doen heeft Racoon een meezingend en dansend Tivoli.

Bij het toegift speelt Racoon weer wat rustige nummers met een diepe betekenis. Zo spelen ze 'Don’t Give Up The Fight' wat te maken heeft met de organisatie waar zij ambassadeur voor zijn en 'Laugh About It' voor de 98-jarige opa van Bart die zei dat je in het leven zoveel mogelijk moet lachen. Met de magische hit 'Love You More' komt het optreden aan zijn einde.

Racoon blijft een leuke band. Het is een aanrader om eens een kijkje te nemen want ze spelen erg lekker en beschikken over een grote muzikaliteit. Wel zouden ze wat minder ingetogen moeten spelen en wat meer pit moeten krijgen op het podium. Racoon is echt een band die beter is live dan op het podium. Na een optreden van Racoon verlaat je de zaal sowieso met een lach.

RAUL MIDON - 25/10 - TIVOLIAl vaak in Nederland geweest maar nu als afsluiter in een vol Tivoli, Raúl...

ROOSBEEF - 19/10 - 013 Roosbeef, met een nieuwe band, een volwassen uiterlijk en een steviger...