VERSLAG: The Black Angels - 9/9 - 013

Review The Black Angels

Op vrijdag 9 september herbeleven we de psychedelische jaren ‘60 met een band die in 2004 is opgericht. De band is vernoemd naar een nummer van the Velvet Underground en dat is hoorbaar. The Black Angels staat vanavond in de kleine zaal van de 013. Maar voordat we ons laten hypnotiseren door de Amerikaanse rockers kijken we eerst naar supportact Night Beats.

Veelbelovend stelt Night Beats zich voor. Ze hebben er duidelijk zin in. Het trio oogt jeugdig door de vlechtjes in het haar van de drummer en de legerjack met buttons van de gitarist. Het optreden begint rommelig wanneer gitarist Lee Blackwell geen geluid uit zijn instrument krijgt. “I think we blew up the power before we started, how grunge”, zegt hij lachend. Het slappe begin maakt Night Beats goed met een energieke show vol psychedelische rock. Hoewel de band bewust niet al te gelikte muziek maakt blijft het een beetje rommelig. Als echte rocksterren springen ze in het rond en eindigt de bassist in het publiek. Het publiek reageert tevreden maar wacht natuurlijk op de hoofdact van vanavond.

Wanneer de leden van The Black Angels onder een luid applaus verschijnen, lijkt het podium ineens een stuk kleiner. Vanaf het eerste nummer zit de hypnotiserende sfeer er meteen goed in. Hoewel de bandleden iets minder enthousiast bewegen dan hun voorgangers spelen ze de sterren van de hemel. Een muur van hypnotiserend geluid komt je tegemoet. Het gebrek aan projecties wordt opgevangen door een knallende lichtshow. Zanger Alex Maas gaat er helemaal in op. Het laatste studioalbum Phosphene Dreams wordt hevig belichaamd, maar ook een groot deel van de eerste twee albums passeert de revue. Na uitgebreid gejuich komt de band terug voor een korte toegift.

Waar Night Beats vanavond de focus legt op een opwindende performance, schenkt The Black Angels de meeste aandacht aan hun muziek. En dat gaat ze goed af. Het spel van de muzikanten kent enkel hoogtepunten en dat creëert een prettige sfeer. De show van The Black Angels is geen uitzonderlijk spektakel, maar wel gewoon erg goed. Helaas is het publiek niet altijd even geconcentreerd met de band bezig als de band met hun muziek, terwijl de band dat vanavond zeker verdiend heeft.

VNV NATION - 9/9 - 013VNV Nation is alweer terug in Nederland. Na het optreden op Summer Darkness...

DRIVE LIKE MARIA - 10/9 - ROTOWN Drive Like Maria speelde in Rotown. Podiuminfo was er natuurlijk ook bij.